[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uderza w nim wielka swo-boda i szerokość ducha, daleka od wszelkiej tresury i ciasnoty.Godny podkreślenia jest także niezwykły integralizm systemu144.W omawianym systemie zasadniczą rolę posiada wychowawca, który musi być osobą w pełni ukształtowaną.Jego nadprzyrodzony realizm ma umiejętnie pobudzać wychowanka do rzetelnych wysiłków, do uko-chania tego, co trudne i co dużo kosztuje.Nie wolno mu stwarzać atmosfery łatwizny.Dlatego głównym przymiotem autorytetu wychowawcy jest umiejętność stawianiawymagań oraz doprowadzania do ich realizacji.Umiejętność dosięgania wszędziełagodnie, ale mocno145.Jeżeli istnieją, między innymi, pedagogia represyjna i pedagogia prewencyjna,to wydaje się, że zmartwychwsta czy system wychowawczy mo na by nazwapedagogi dialogu i zaufania.Dowartościowanie woli i wolności w człowieku oraz nacisk na rolę wychowawcy (który ma być wzorem do naśladowania) sprawia, że jeston ciągle aktualny, a zwłaszcza we współczesnej dobie rosnącej świadomości podmio-towości i godności osoby ludzkiej.Podsumowując rozważania pierwszego rozdziału należy podkreślić wyjątkowąrolę wychowania chrześcijańskiego, jaką pełni już niespełna 2000 lat.Integralnai personalistyczna koncepcja pedagogiczna pociągnęła oraz ukształtowała niezliczoną 142 TAMŻE, s.35; P.SMOLIKOWSKI, Historia Zgromadzenia Zmartwychwstania Pana Naszego., dz.cyt., t.3, s.365 (zeszyt 24, s.4); TENŻE, Wykład konstytucji, dz.cyt., s.64, 68.143 Konstytucje Zgromadzenia Zmartwychwstania., dz.cyt., par.203.144 J.MRÓWCZYŃSKI, O.Kajsiewicz jako wychowawca, dz.cyt., s.69; A.PISARSKA, Powstanie i rozwój., dz.cyt., s.347, 349; B.ŻULIŃSKA, System wychowawczy Bogdana Jańskiego, dz.cyt., s.13.145 A.PISARSKA, Powstanie i rozwój., dz.cyt., s.343-344.Rozdział I.Wychowanie w nauczaniu Kościoła katolickiego40liczbę osób.Specyficznym ubogaceniem wychowawczej misji Kościoła są zakonnesystemy wychowawcze, a wśród nich system zmartwychwstańczy.Dzięki położeniunacisku na jeden lub kilka konktretnych aspektów są w stanie elastycznie odpowiadać na wyzwania zmieniającego się świata.Wychowując do wartości moralnychi duchowych pedagogia chrześcijańska cieszy się szerokim uznaniem.Równocześnie,nie zawęża swojej oferty formacyjnej tylko do niższych stopni edukacyjnych, aleodważnie poszukuje pełni prawdy także we wspólnotach uniwersyteckich.ROZDZIAŁ IIUNIWERSYTETY W MAGISTERIUM KOŚCIOŁA KATOLICKIEGOUniwersytet, „narodzony z serca Kościoła”, jest jedynym w swoim rodzajuośrodkiem twórczej pracy i promieniowania wiedzy, służącym dobru ludzkości146.Kościół katolicki zawsze spoglądał z uznaniem oraz sympatią na uniwersytet jako na„laboratorium wiedzy i badań służących społeczeństwu” 147.Niestety, w ostatnich dziesięcioleciach widoczny jest kryzys uniwersytetu i jego idei148.Zagrożone są one utylita-ryzmem, liberalizmem, relatywizmem, hedonizmem i pesymizmem149.W związku z tą sytuacją zrozumiałe i tym bardziej cenne jest duże zainteresowanie Urzędu Nauczycielskiego Kościoła katolickiego uniwersytetem, szczególnie gdy chodzi o jego rolę w spo-łeczeństwie, oraz dotyczące istoty uniwersytetu katolickiego i jego miejsca w systemie wychowawczym.1.ROLA UNIWERSYTETU W SPOŁECZEŃSTWIEUniwersytet przyczynia się do rozwoju społeczeństwa i służy dobru ludzkościpoprzez pracę nad pełniejszym rozwojem osoby ludzkiej i przygotowywanie swoich146 JAN PAWEŁ II, Ex corde Ecclesiae, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich (15.08.1990) (dalej: ECE), nr 1.147 JAN PAWEŁ II, Uniwersytet – laboratorium wiedzy i badań służących społeczeństwu (Kazanie na Mszy świętej dla środowisk uniwersyteckich Rzymu, Rzym, 14.12.1989), nr 4, [w:] Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II, red.naukowa S.Urbański, t.2, Warszawa 2000, s.59.148 O czym mogą świadczyć liczne publikacje, np.The University in Ruins.Essays on the crisis in the concept of the modern university, ed.by T.Clark and N.Royle, „The Oxford Literary Review”, vol.17 (1995); Univeristies Today and Tomorrow, eds.J.Jerschina and A.Kosiarz, Kraków 1990; J.Pelikan, The Idea of the University: A Reexamination, New Haven 1992; C.Kerr, The Uses of the Uniwersity, 4th ed., Cambridge 1995; Idea uniwersytetu u schyłku tysiąclecia, Warszawa 1998; E.Wnuk-Lipińska, Kryzys uniwersytetu jako instytucji edukacyjnej w krajach Europy Zachodniej, [w:] „ZiE”, nr 1/1998, s.101-113; cały numer miesięcznika „Znak” (2/2000), zatytułowany: Uniwersytet przed reanimacją.A także na temat uniwersytetu katolickiego: A.Gallin, Negotiating Identity: Catholic Higher Education since 1960, Notre Dame 2000; Higher Learning & Catholic Traditions, ed.R.E.Sullivan, Notre Dame 2001; Ph.Gleason, Contending with Modernity.Catholic Higher Education in the Twentieth Century, New York 1995; Models for Christian Higher Education: Strategies for Success in the Twenty-First Century, eds.R.T.Hughes and W.B.Adrian, Grand Rapids, Mich., Eerdmans, 1997; A.MacIntyre, Catholic Universities.Dangers, Hopes, Choices, [w:] Higher Learning and Catholic Traditions, ed.R.E
[ Pobierz całość w formacie PDF ]