[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ustawiamy parametr Opacity na około 30%.Jeśli teraz przypiszemy utworzony przez nasmateriał obiektowi snop światła, uzyskamy coś w rodzaju przejrzystej puszki.Rysunek8.36 przedstawia parametry naszego materiału ustawione na rolecie Basic Parameters orazzrenderowany obiekt.Rys.8.36.Podstawowe parametry materiału snop światłaAby materiał odpowiadał naszym zamierzeniom, musimy zmienić także ustawienia para-metrów na rolecie Extended Parameters.http://www.helion.com.pl/cad.htm180 3D Studio MAXW polu Opacity zwiększamy wartość parametru Amount (okienko Amt w grupie parame-trów Falloff) do 100% (patrz rys.8.37).Przejrzystość zrenderowanej próbki różnicuje sięzgodnie z domyślnie przyjętym przez program kierunkiem do wewnątrz (opcja In).Przymaksymalnej intensywności tego zróżnicowania (Amt 100%) pośrodku próbka jest całko-wicie przejrzysta, natomiast jej brzegi są dobrze widoczne na szachownicowym tle.Takiezróżnicowanie przezroczystości charakterystyczne jest dla zaokrąglonych przedmiotówszklanych.Jeśli spróbujemy obejrzeć świat przez szklankę, zauważymy, że jej walcowatapowierzchnia najbardziej przejrzysta jest pośrodku, tam gdzie patrzymy na szkło prostopa-dle, a więc przez stosunkowo cienką warstwę materiału.Natomiast dla snopu światła od-powiednia będzie opcja Out, czyli na zewnątrz.Ponadto w polu Type wybieramy opcjęAdditive, by nasz przejrzysty obiekt rozjaśniał tło, na którym zostanie zrenderowany.Rys.8.38.Ustawienia parametrów w rolecie Extended ParametersDla pełniejszego efektu do sceny moglibyśmy teraz dodać podłogę i rozświetlić ją skiero-wanym pionowo w dół reflektorem.Zrednicę stożka reflektora należałoby dopasować dorozmiarów naszego snopa światła , tak jak pokazuje rysunek 8.39.ReflektorRys.8.39.Położenie reflektora symulującego blask rzucany na podłogęUzyskujemy efekt taki, jak na rysunku 8.40 (patrz też rys.12 na kolorowej wkładce).Snopświatła możemy czynić mniej lub bardziej widocznym, regulując wartość parametru Self-Illumination w Edytorze Materiałów.http://www.helion.com.pl/cad.htmTworzenie brył obrotowych 181Rys.8.40.Zwiecąca lampahttp://www.helion.com.pl/cad.htm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]