[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.http://www.helion.com.pl/cad.htm100 3D Studio MAX1.Ikona przypisywania materiaÅ‚u wybranym obiektom (rys.5.15), gdy mamy w sce-nie utworzony zestaw wyboru.JeÅ›li nie ma obiektów wybranych, ikona ta jest nie-aktywna.Rys.5.15.Ikona przypisywania materiaÅ‚u wybranym obiektom(Assign Material to Selection)2.Ikona wprowadzania materiaÅ‚u do sceny (rys.5.16), gdy mamy już w scenie mate-riaÅ‚ o danej nazwie i chcemy go zaktualizować.JeÅ›li w scenie nie ma materiaÅ‚uo takiej nazwie, ikona jest nieaktywna.Również wtedy, gdy materiaÅ‚ jest już zaktu-alizowany, ikona staje siÄ™ nieaktywna.Rys.5.16.Ikona wprowadzania materiaÅ‚u do sceny (Put Material to Scene)Z tego wynika, że inaczej niż to byÅ‚o w poprzednich wersjach 3D Studio nie możemy opra-cować nowego materiaÅ‚u, uczynić go materiaÅ‚em bieżącym , a potem klikać po ekranie totu, to tam, przypisujÄ…c materiaÅ‚ obiektom, które akurat nawinęły nam siÄ™ pod rÄ™kÄ™.W 3D Studio MAX trzeba koniecznie wyselekcjonować obiekty.Inaczej znajdziemy siÄ™w sytuacji, w której po opracowaniu nowego materiaÅ‚u nic z nim nie możemy zrobić (obieikony przypisywania sÄ… nieaktywne).Należy też zwrócić uwagÄ™, że choć w oknie Edytoramożemy mieć różnych materiałów o tej samej nazwie tyle co próbek (a wiÄ™c sześć), tow scenie obowiÄ…zuje żelazna zasada:jedna nazwa jeden materiaÅ‚Nie uda nam siÄ™ wiÄ™c przypisać dwóm fotelom w scenie dwóch różniÄ…cych siÄ™ materiałówo nazwie fotel.BÄ™dziemy musieli albo zmienić nazwÄ™ materiaÅ‚u, albo też pogodzić siÄ™z tym, że wszystkie fotele automatycznie siÄ™ do siebie upodobniÄ…, niezależnie od tego czybyÅ‚y, czy też nie byÅ‚y uwzglÄ™dnione w zestawie wyboru.W takiej sytuacji program wyÅ›wietli stosowne ostrzeżenie (rys.5.17), ale tylko w przypad-ku, gdy do przypisania zmienionego materiaÅ‚u użyjemy ikony z rysunku 5.15.Rys.5.17.Ostrzeżenie o wystÄ™powaniu w scenie materiaÅ‚u o tej samej nazwiehttp://www.helion.com.pl/cad.htmTworzenie i przypisywanie materiałów 101JeÅ›li w wyÅ›wietlonym oknie wybierzemy opcjÄ™ Replace, materiaÅ‚ o danej nazwie zostaniezaktualizowany w caÅ‚ej scenie (w obiektach wybranych i nie wybranych).Po wybraniuopcji Rename, w okienku poniżej możemy wpisać innÄ… nazwÄ™ przypisywanego materiaÅ‚u.DziÄ™ki temu stary materiaÅ‚ pozostanie nienaruszony.5.4.Próbny renderingTeraz, gdy przypisaliÅ›my materiaÅ‚ obiektowi w scenie, możemy dokonać pierwszego prób-nego renderingu.Fotel jest zdecydowanie ciemny, wiÄ™c zrenderowany na standardowymczarnym tle bÄ™dzie maÅ‚o widoczny.Dlatego zaczniemy od ustalenia innego, jaÅ›niejszegokoloru tÅ‚a dla renderowanej sceny.Wybieramy z górnego menu polecenie Rendering/Enviroment, by rozwinąć okno dialogo-we takie jak na rysunku 5.18.Prçbka koloru t"aPrçbka koloruÔwiat"a otaczajÿcegoAmbientRys.5.18.Okno dialogowe EnvironmentPo klikniÄ™ciu na próbce koloru tÅ‚a (patrz rys.5.18) rozwinie siÄ™ znajome okno Color Se-lector, w którym możemy wybrać kolor tÅ‚a.My wybraliÅ›my barwÄ™ szarobÅ‚Ä™kitnÄ….Po klikniÄ™ciu na próbce koloru Å›wiatÅ‚a Ambient rozwinie siÄ™ takie samo okno, w którymz kolei możemy ustalić jasność i barwÄ™ tzw.Å›wiatÅ‚a otaczajÄ…cego (rozproszonego w atmo-sferze).W tej chwili Å›wiatÅ‚o jest caÅ‚kowicie czarne, czyli po prostu wcale go nie ma.Jest tojednak sytuacja możliwa tylko w przestrzeni kosmicznej.Jako że nasz fotel ma staćw zwykÅ‚ym pomieszczeniu, nie zaÅ› lewitować na orbicie okoÅ‚oziemskiej, wybieramy jakÄ…Å›ciemnÄ… barwÄ™.DziÄ™ki temu uzyskamy w scenie niewielkÄ… ilość Å›wiatÅ‚a rozproszonego.JeÅ›li chcesz uzyskać w scenie sÅ‚abe Å›wiatÅ‚o Ambient o neutralnym zabar-wieniu (biaÅ‚e), w oknie Color Selector wybierz dowolnÄ… ciemnÄ… barwÄ™i przesuÅ„ suwak Saturation maksymalnie na lewo.Próbka przybierzekolor ciemnoszary.http://www.helion.com.pl/cad.htm102 3D Studio MAXZamykamy okno dialogowe podwójnym klikniÄ™ciem w jego lewym górnym rogu, uaktyw-niamy widok z kamery (jeżeli nie byÅ‚ aktywny) i wydajemy polecenie Render z górnegomenu Rendering.Rozwija siÄ™ okno dialogowe Render Scene, jak na rys.5.19.Informujeono nas m.in.o tym, że renderowany bÄ™dzie widok z kamery (Camera01 w polu RenderViewport u doÅ‚u po lewej), a zrenderowany obraz bÄ™dzie miaÅ‚ wymiary 640 x 480 pikseli(pole Output Size) i zostanie wyÅ›wietlony na ekranie bez zapisywania do pliku (pole Ren-der Output).Rys.5.19.Okno dialogowe Render ScenePonieważ żadne parametry w tym oknie nie wymagajÄ… zmiany, zamykamy je klikniÄ™ciemna klawiszu Render.Po chwili na ekranie wyÅ›wietla siÄ™ okno ze zrenderowanym obrazem,jak na rysunku 5.21 (patrz też kolorowa wkÅ‚adka, rys.1).http://www.helion.com.pl/cad.htmTworzenie i przypisywanie materiałów 103Rys.5.21.Fotel pokryty ciemnozielonym obiciemPrzy kolejnych renderingach, możemy renderować tylko sam fotel.Niema potrzeby, by za każdym razem program musiaÅ‚ obliczać od nowapiksele tÅ‚a chyba że postanowisz zmienić kolor tÅ‚a.RozwiÅ„ listÄ™ opcjirenderingu w górnym menu narzÄ™dziowym, wybierz opcjÄ™ Selectedw miejsce View i naciÅ›nij ikonÄ™ renderingu sceny.Teraz możemy przystÄ…pić do nanoszenia drobnych poprawek.W razie potrzeby koryguje-my parametry materiaÅ‚u w oknie Edytora (kolor, poÅ‚yskliwość itp.) a potem renderujemyfotel, by ocenić efekt zmian.Gdy po kilku próbach materiaÅ‚ zacznie odpowiadać w peÅ‚ninaszym oczekiwaniom, zapisujemy scenÄ™ na dysk bÄ™dziemy z niej jeszcze korzystać.Najlepiej zapisz scenÄ™ pod wÅ‚asnÄ… nazwÄ… za pomocÄ… polecenia Save As,aby nie zniszczyć oryginaÅ‚u pliku.http://www.helion.com.pl/cad.htm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]