[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obie s¹ pod³¹czone do szkieletowej sieci FDDI w campusie.Po³¹czenie to jest obs³ugiwane przez dedykowany host zwany gatewayem, któryobs³uguje nadchodz¹ce i wychodz¹ce pakiety, kopiuj¹c je miêdzy dwoma Etherne-tami i kablem optycznym w sieci FDDI.Na przyk³ad gdybyS by³ na wydziale mate-matyki i chcia³byS dostaæ siê ze swojego Linuksa do komputera quark na wydzialefizyki, oprogramowanie sieciowe nie wys³a³oby pakietów bezpoSrednio do kompu-tera quark, poniewa¿ nie znajduje siê on w tym samym segmencie Ethernet.W tymwypadku jako przekaxnik zostanie wykorzystany gateway.Gateway (o nazwiesophus) przekazuje te pakiety poprzez sieæ szkieletow¹ do gatewaya niels na wy-dziale fizyki.Dopiero niels dostarcza je do docelowej maszyny.Przep³yw danychpomiêdzy komputerami erdos i quark pokazano na rysunku 1-1.FDDI Campus Backbone2sophus nielsMathematics Ethernet1Physics Ethernet3quarkerdosRysunek 1-1.Trzy etapy wys³ania datagramu z erdosa do quarkaTaki sposób przekazywania danych do zdalnego hosta nazywa siê rutowaniem,a w tym kontekScie pakiety czêsto s¹ nazywane datagramami.Aby uproSciæ opisan¹procedurê, wymianê datagramów niezale¿nie od stosowanych urz¹dzeñ, powierzasiê zawsze temu samemu protoko³owi, który nosi nazwê protoko³u internetowego (In-ternet Protocol IP).W rozdziale 2, Wybrane problemy sieci TCP/IP, opiszemy bardziejszczegó³owo zarówno IP, jak i ruting.Sieci TCP/IP 9G³Ã³wn¹ zalet¹ IP jest to, ¿e przekszta³ca on fizycznie ró¿ne od siebie sieci w jedn¹,stuprocentowo homogeniczn¹ sieæ.Nazywa siê to wspó³dzia³aniem miêdzysiecio-wym (ang.internetworking), a uzyskana metasieæ to internet.Zwróæ tutaj uwagê nasubteln¹ ró¿nicê pomiêdzy nazwami internet a Internet.Ta ostatnia to nazwaw³asna konkretnego internetu o globalnym zasiêgu.OczywiScie IP wymaga tak¿e niezale¿nego od sprzêtu schematu adresowania.Takischemat to unikalny 32-bitowy numer przypisywany ka¿demu hostowi, zwany ad-resem IP.Adres IP ma zwykle postaæ czterech liczb dziesiêtnych, oddzielonych krop-kami, po jednej liczbie na ka¿dy 8-bitowy segment.Na przyk³ad quark móg³by mieæadres IP o postaci 0x954C0C04, który by³by zapisany jako 149.76.12.4.Format ten jestrównie¿ nazywany kropkow¹ notacj¹ dziesiêtn¹ (ang.dotted decimal notation), a czasemkropkow¹ notacj¹ czwórkow¹ (ang.dotted quad notation).Dla adresów IP coraz czêSciejspotyka siê nazwê IPv4 (od Internet Protocol Version 4), poniewa¿ nowy standardo nazwie IPv6 oferuje du¿o bardziej elastyczny sposób adresowania oraz inne, no-woczesne w³asnoSci.Ale minie co najmniej rok od wydania tej ksi¹¿ki, zanimwejdzie on w ¿ycie.Zapewne ju¿ zauwa¿y³eS, ¿e mamy teraz trzy ró¿ne typy adresów: pierwszy to na-zwa hosta, jak quark, nastêpnie adres IP i jeszcze adresy sprzêtowe, takie jak 6-bajt-owy adres ethernetowy.Wszystkie te adresy w pewien sposób musz¹ do siebie pa-sowaæ, tak ¿eby po napisaniu rlogin quark, oprogramowanie sieciowe mog³o podaæadres IP komputera quark, a nastêpnie znalexæ adres ethernetowy odpowiadaj¹cyadresowi IP, wtedy gdy IP dostarczy ju¿ dane do sieci Ethernet na wydziale fizyki.Sytuacjê tê omówimy w rozdziale 2.Teraz wystarczy zapamiêtaæ, ¿e wyszukiwanieadresów jest nazywane albo rozwi¹zywaniem nazwy hosta, jeSli dotyczy zamianynazw hostów na adresy IP, albo rozwi¹zywaniem adresów, jeSli ma nast¹piæ zamianatych drugich na adresy sprzêtowe.IPw ³¹czach szeregowychW ³¹czach szeregowych obowi¹zuje standard znany jako SLIP (Serial Line IP protokó³ internetowy ³¹cza szeregowego).Zmodyfikowana wersja SLIP, znana podnazw¹ CSLIP (Compressed SLIP - SLIP z kompresj¹), kompresuje nag³Ã³wki IP, co po-zwala lepiej wykorzystaæ relatywnie ma³¹ przepustowoSæ cechuj¹c¹ wiêkszoSæ ³¹czyszeregowych.Innym protoko³em szeregowym jest PPP (Point-to-Point Protocol pro-tokó³ punkt-punkt).PPP jest bardziej nowoczesny, ni¿ SLIP i posiada ró¿ne w³aS-ciwoSci, które stanowi¹ o jego wiêkszej atrakcyjnoSci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]