[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rób zatem krótkie przerwy.W tym czasie możesz się zrelaksować, wykonać kilka głębszych oddechów i kilka ćwiczeń gimnastycznych.6.Dużo czytaj.Niestety, musisz się pogodzić z faktem, że aby dobrze pisać, należy dużo czytać i to nie tylko książki.Czytaj wszystko, co ci wpadnie w ręce: czasopisma, dzienniki, przewodniki turystyczne.Różne style pisania i różne słownictwo to czynniki, które mogą wpłynąć na ciebie inspirująco.7.Rozłóż pisanie na etapy.Szczególnie, gdy masz do napisania dłuższą i poważniejszą prace.Pamiętaj, że łatwiej się skoncentrować w krótkich odcinkach czasowych, a ponadto po przerwie na sen czy spacer możesz liczyć na przypływ nowych idei.Zasadę tę stosuj również i do krótszych prac.Jednego dnia opracuj temat “z grubsza", a następnie pracuj nad rozwinięciem i doszlifowaniem.8.Stosuj afirmacje i wizualizację.Do pisania podchodź z nastawieniem, że gotowy, opracowany temat tkwi już w tobie i tylko czeka, abyś go wydobył.Do osiągnięcia tego celu przydatna jest wizualizacja i afirmacja.Wyobraź sobie, że jesteś uśmiechnięty i zadowolony, a obok ciebie leży gotowa już praca pisemna.Staraj się wizualizować wyraźnie temat pracy, jej poszczególne etapy, a wszystko to napisane twoim równym, czytelnym pismem.Staraj się odczuć wewnętrznie, jaką przyjemność sprawia ci czytanie tej pracy.Wskazówki do ćwiczenia wizualizacji znajdziesz w rozdziale “Myślenie".Żeby wzmocnić wiarę w swoje pisarskie zdolności, możesz stosować następujące afirmacje (pisząc je lub wymawiając głośno):· Pisanie sprawia mi wielką przyjemność.· Pisanie jest dla mnie tak naturalne jak oddychanie.· Jestem pewien, że to, co napiszę, będzie bardzo dobre.· Więcej informacji o stosowaniu afirmacji znajdziesz w rozdziale “Przestawienie się na efektywne uczenie".9.Schowaj pierwotną wersję twojej pracy.Dzięki temu oderwiesz od niej umysł, a gdy później do niej wrócisz, będziesz mieć na nią inne, świeższe spojrzenie.ZADANIE: Zastanów się, co ci pomaga w pisaniu.Jeśli trudno ci to stwierdzić, to zabaw się w podglądanie siebie samego.Gdy już dostrzeżesz czynniki sprzyjające, to zacznij je wprowadzać świadomie i spraw, żeby uwzględnianie ich stało się twoim zwyczajem.CO ROBIĆ, GDY W TRAKCIE PISANIA STANIESZ W MIEJSCU I DALEJ ANI RUSZ1.Przeczytaj (najlepiej na głos) dobry wiersz lub fragment prozy, który robi na tobie wrażenie.W ten prosty sposób nastroisz swój umysł na właściwe fale.Dobrze, gdy odpowiedni zbiorek wierszy lub książkę masz pod ręką, ale pamiętaj, żeby co jakiś czas zmieniać repertuar.W ten sposób zapewnisz sobie dopływ nowych bodźców i świeżych idei.2.Postaraj się zdobyć prace świetnie piszącego kolegi.W momencie “zastoju" wyjmij ją i wyobraź sobie, że to tyją napisałeś (pamiętaj, że masz taki sam potencjał mózgu jak ten kolega).3.Zachowaj swoje najlepsze prace.W momencie kryzysu pisarskiego wyciągnij taką pracę i przyjrzyj się jej.Przypomnij sobie, jak się czułeś, gdy ją pisałeś i otrzymałeś sprawdzoną z bardzo dobrą oceną (jest to element techniki zakotwiczania się, o której szczegółowo piszę w rozdziale “Zakotwiczanie się na sukces").4.Przełam rutynę dnia codziennego, zmieniając czasami rytm dnia.Inaczej niż zwykle patrząc na świat, zyskujesz szansę na przypływ nowych pomysłów (więcej na ten temat w rozdziale “Przestawienie się na efektywne uczenie").5.Zmień swoje przybory pisarskie.Spróbuj pisać piórem, jeśli regularnie piszesz długopisem.Sprawdź, jak ci idzie pisanie na maszynie lub na klawiaturze komputera.6.Obiecaj sobie, że się nagrodzisz, gdy sprawnie dokończysz pisanie pracy.ZADANIE: Zastanów się, co robisz, gdy w trakcie pisania “zacinasz się" i nic nie przychodzi ci do głowy.Czy twój sposób na kryzys jest skuteczniejszy? Przetestuj podane rady i stosuj te, które są efektywne.POPRAWIANIE CHARAKTERU PISMAPomimo że w coraz większym stopniu wykorzystuje się do pisania 'maszyny i komputery, to jednak w szkole i na uczelni podstawowym narzędziem do pisania jeszcze przez długi czas będzie ręka.Warto więc poświęcić trochę czasu, aby poprawić czytelność pisma.Jeśli wykonasz tę pracę, to:— o wiele lepiej i szybciej odczytasz to, co sam napisałeś;— inni czytając “wytwór" twojej ręki nie będą musieli się zastanawiać nad problemem: “Co autor chciał przez to napisać?".Wielu czytelników może sądzić, że pierwszy przypadek nie wchodzi raczej w grę.Jest to niewątpliwie rzadkość, ale.Pracując przez wiele lat w szkole niejedno widziałem.Musisz pamiętać, że nauczyciele nie lubią tracić czasu na odszyfrowywanie bazgrołów.Czasami niestaranny i nieczytelny charakter pisma może wpłynąć na obniżenie oceny.Warto też wiedzieć, że z wiekiem charakter naszego pisma zmienia się samoistnie.Nie powinno więc stanowić dla ciebie problemu wpłynięcie na te zmiany w sposób świadomy.Jednak musisz po pierwsze tego chcieć, a po drugie wykorzystać techniki, które ci proponuję.ZALECANE TECHNIKI1.Podejmij silne postanowienie poprawy charakteru pisma.ZADANIE: W dzienniku zapisz Intencję Poprawy Charakteru Pisma.Sformułuj i precyzyjnie określ swój motyw oraz szczegółowe cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki tej pozytywnej zmianie.Aby przyspieszyć poprawę charakteru pisma, przepisuj intencję (najczytelniej jak jesteś w stanie) kilka razy dziennie.2.Używaj twórczej wizualizacji.W rozdziale “Myślenie" znajdziesz opis procesu wizualizacji i postępuj zgodnie z podanymi tam wskazówkami.Gdy już jesteś zrelaksowany, wizualizuj siebie piszącego czytelnie.Odczuwaj, jak długopis przesuwa się po kartce i wyobrażaj sobie zgrabne litery, Ćwicz tę wizualizację przez kilka minut dziennie.Po pewnym okresie regularnych ćwiczeń charakter twojego pisma ulegnie poprawie.3.Stosuj wzmocnienia emocjonalne.Wyobraź sobie, że piszesz do bardzo bliskiej ci osoby, a twój niestaranny charakter pisma utrudni jej odczytanie i wprawi ją w zły humor.Gdy to sobie uświadomisz, twoja ręka zacznie pisać czytelniej.4.Koncentruj się na pisaniu.Skieruj swój wzrok na długopis (pióro, ołówek).Obserwuj proces pisania.Tylko obserwuj! Skup swoją uwagę na czubku długopisu, w miejscu gdzie styka się z papierem.Robiąc to, zastanawiaj się i oceniaj w myślach, jak piszesz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]