[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlatego ci, którzy zapisani sąjako mieszkańcy nieba, nazywają się pierworodnymi (por.Hbr 12, 23).Przecie\ wszyscy są dziećmi jednego Ojca, wszy-scy są spadkobiercami Boga oraz współspadkobiercami z Chry-stusem (Rz 8, 17).A zatem mają jednakowe prawa do dziedzi-czenia.To, \e w raju będą ró\ne stopnie godności i chwały po-twierdził Sam Zbawiciel, mówiąc: W domu Ojca mego jestmieszkań wiele (J 14, 2).Zapewnienie to potwierdził tak\eApostoł Paweł, kiedy napisał, i\ gwiazdy ró\nią się od siebieblaskiem (1 Kor 15, 41).Zwięty Bazyli Wielki uczy nas, \e wiele mieszkań oznacza ró\nicę w godnościach , i tak jakjedna gwiazda ró\ni się od drugiej blaskiem, tak będzie równie\podczas Zmartwychwstania umarłych4.Istnieć będą ró\ne stop-nie zaszczytów i chwały, poniewa\ wypróbowanie wszystkichbędzie srogie: nawet jeśli przewaga jednego nad drugim jestniewielka, nawet całkiem nieznacząca, Bóg wezmie ją pod1Grzegorz z Nyssy, św., ( Do tych, którzy opłakują. ), [PG 46, 536 BC].2Jan Złotousty, św., ( Komentarz do 1.Listu do Koryntian ), 30, 1, [PG 61,250].3Grzegorz z Nyssy, św., cytowane dzieło.4Bazyli Wielki, św., O Swiatom Duchie, rozdz.16, 40, [w:] Tworienija, t.6.XXVIII.WIECZNY RAJ 535uwagę.Mo\emy się o tym przekonać tak\e na podstawie Stare-go Testamentu.Lot był człowiekiem sprawiedliwym, ale niew takim stopniu jak Abraham.Podobnie Ezechiel był sprawie-dliwy, ale nie tak jak Dawid; wszyscy prorocy byli sprawiedliwii bogobojni, ale nie w takim stopniu jak Jan Chrzciciel.A za-tem, nawet je\eli jedni ze sprawiedliwych, w niewielkim tylkostopniu przewy\szają innych, nie tego samego zakosztują 1.Wielebny Izaak Syryjczyk zaznacza, \e wszyscy spra-wiedliwi przebywają w jednym szczęśliwym miejscu raju nie-rozdzielnie , ale ka\dego oświeca rozumne słońce z odpo-wiednim umiarem.Zatem ró\nica duchowych zaszczytówi chwały polega na tym, co następuje: ka\dy otrzymuje łaskęi radość na miarę swojej cnoty. Ka\dy wewnątrz siebie cieszysię na swoją miarę, zgodnie z ofiarowaną mu łaską.Jedno wi-dzenie wewnętrzne u wszystkich, jedna tak\e radość 2.Nie nale\y jednak myśleć, \e z powodu tej ró\nicy dojśćmo\e do rywalizacji pomiędzy sprawiedliwymi.Albowiem jed-no z niebieskich błogosławionych dóbr zawiera się w tym, \e nikt znajdujący się ni\ej od innego nie zazdrości temu, kto jestwy\ej, podobnie jak i święci Aniołowie absolutnie nie za-zdroszczą Archaniołom.I nikt nie zapragnie być szczęśliwszyni\ jest dokładnie tak samo, jak ka\dy członek ciała zadowo-lony jest z miejsca, które zajmuje i z wykonywanej pracy.Palecnie pragnie być okiem, poniewa\ oba te członki słu\ą harmonij-1Jan Złotousty, św., Na Posł.k Rim.biesieda 21, 4, [w:] Połnoje sobranijetworienij, t.9, ks.2, s.848 849.2Izaak Syryjczyk, priep., Słowa powi\niczeskije.Słowo 56:Wieloma mieszkaniami w Domu Ojca Zbawiciel nazywa miary pojmowaniatych, co tam zamieszkają, tzn.miary rozumienia, rozró\niania duchowychdarów, przynoszących im ukontentowanie. Wiele mieszkań nie oznaczawielości miejsc, ale dotyczy rozdziału darów. Tak, aby ka\dy rozkoszowałsię zmysłowym słońcem proporcjonalnie do czystości mocy widzenia i mo\-liwości percepcji.W domu, oświetlanym jednym lichtarzem, oświetlenie jestró\ne w ró\nych miejscach, bo światło nie dzieli się na wiele lampek.Tak te\w przyszłym wieku wszyscy sprawiedliwi nierozdzielnie przebywać będąw jednym miejscu.A ka\dy na swoją miarę oświetlany będzie jednym my-ślowym Słońcem.Radość pochodzić będzie jakby z jednego powietrzai z jednego miejsca, z jednego tronu, jednego widoku i obrazu [.] Ka\dywewnątrz siebie raduje się na swoją miarę, podług danej mu łaski.Ale jednowidzenie ka\dy ma wewnątrz i radość jest jedna.536 XXVIII.WIECZNY RAJnej budowie całego ciała 1.Prócz tego, jak zauwa\a wielebnyIzaak Syryjczyk, Bóg nie zezwala aby istniała podobna namięt-ność rywalizacji tam, gdzie nie ma ani smutku, ani wes-tchnień.Zatem w raju będzie błogosławione obcowanie i jednośćw Chrystusie doskonałych sprawiedliwych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]