X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Bo na nich wi�cej niezgód i odra�enia mySli jeden od drugiego i stanu odstanu przyczyniacie.Na nich si� buntowania i sedycyje rodz�.Z nich z wi�tszym rozwaSnie-nim wyje�d�acie, nixli przyje�d�acie.I tak sejmy, na ukrzepczenie zgody i mi�oSci spójnejbraterskiej uczynione, na zapalenie rozterków s�u��.To� ich ju� lepiej nie sk�ada�, jeSli ta-kich niespokojnych serc i mySli nie z�o�ycie a do Swi�tej zgody nie przyst�picie.A bez sej-mów jako o sobie radzi� macie, nie�acno si� domySli�, a�by z przykr� i niebezpieczn� od-mian� wszytkiego.Domowe wojny powsta� wsta� mog� w niezgodzie.Judic.9.Za tym, uchowaj Bo�e, domowe wojny powsta� mog�, które nade wszytkie nieszcz�Scia kró-lestw na�a�oSniejsze s� i upadek domu wszytkiego, i spustoszenie za sob� ci�gn�, jako samPan mówi.Galat.5 [15].Co si� Sychimitom z Jeroboamem przyda�o, i wszyscy pogin�liz obu stron, i sami si� spólnie gryz�c, pogryxli i pomorzyli, jako Aposto� powiedzia�.W ta-kiej samej wojnie i zwyci�stwo z�e, i przegranie niedobre.Na takiej jeden �askawszy hetman,staczaj�c bitw� z s�siady, do swego �o�nierstwa mówi�: Szanujcie braciej, a drugi, okrutniej-29 szy, w twarzy trafia� im kaza� i wygra�, nieszcz�Sliwe ze krwie braterskiej wygranie.Do tegodomowe waSni i niezgody przywodz�, od których dla Boga uciekajcie, a serca na braty zawa-Snione sk�adajcie, póki do wi�tszej furyjej nie przyjdziecie.Nieprzyjaciel rad niezgodzie.Nast�pi postronny nieprzyjaciel, j�wszy si� za wasz� niezgod�, i mówi� b�dzie:  Rozdzieli�osi� serce ich, teraz pogin�.I czasu, tak dobrego do waszego z�ego a na swoje tyra�stwo po-godnego, nie omieszka.Czeka na to ten, co wam xle �yczy, i b�dzie mówi�: Psal.34 [25]. Euge, euge, teraz je po�erajmy, teraz poSlizn�a si� noga ich, odj�� si� nam nie mog�.I ta niezgoda przywiedzie na was niewol�, w której wolnoSci wasze uton� i w Smiech si�obróc�, i b�dzie - jako mówi Prorok - Isa.25 [24, 2]. s�uga równo z panem, niewolnica rów-na z pani� swoj�, i kap�an z ludem, i bogaty z ubogim, i ten, co kupi� imienie, równy z tym,co przeda�.Bo wszyscy z domy i zdrowim swoim w nieprzyjacielskiej r�ce st�ka� b�d�, pod-dani tym, którzy ich nienawidz�.Ziemie i pa�stwa z��czone odpadn� za niezgod�.Isa.1 [8].Ziemie i ksi�stwa wielkie, które si� z Koron� zjednoczy�y, w jedno cia�o zros�y, odpadn� i ro-zerwa� si� dla waszej niezgody musz�.Przy których teraz pot�na by� mo�e r�ka i moc wa-sza i nieprzyjacielom straszliwa.Odbie�� was jako cha�upki przy jab�kach, gdy owoce po-zbieraj�, któr� lada wiatr rozwieje.I b�dziecie jako wdowa osierocia�a, wy, coScie drugie na-rody rz�dzili.I b�dziecie ku poSmiechu i ur�ganiu nieprzyjacio�om swoim.Zguba narodu i j�zyka s�owie�skiego.J�zyk swój, w którym samym to królestwo mi�dzy wielkimi onymi s�owie�skimi wolne zosta-�o, i naród swój pogubicie, i ostatki tego narodu, tak starego i po Swiecie szeroko rozkwitnione-go, potracicie i w obcy si� naród, który was nienawidzi, obrócicie, jako si� inszym przyda�o.Utrata ojczyzny i wszytkiego z ni�.B�dziecie nie tylo bez pana krwie swojej i bez wybierania jego, ale te� bez ojczyzny i króle-stwa swego, wygna�cy wsz�dzie n�dzni, wzgardzeni, ubodzy, w�ócz�gowie, których popy-cha� nogami tam, gdzie was pierwej wa�ono, b�d�.Gdzie si� na tak� drug� ojczyzn� zdob�-dziecie, w której byScie tak� s�aw�, takie dostatki, pieni�dze, skarby i ozdobnoSci, i rozkoszymie� mogli? Urodzi-li si� wam i synom waszym taka druga matka? Jako t� stracicie, ju�o drugiej nie mySli�.Niewola i n�dza.Deut.28 [48]. B�dziecie nieprzyjacio�om waszym s�u�yli w g�odzie, w pragnieniu, w obna�eniu i wewszytkim niedostatku.I w�o�� jarzmo �elazne na szyje wasze , przeto i�eScie nie s�u�yli PanuBogu swemu w weselu i w radoSci serdecznej, gdyScie mieli dostatek wszytkiego - i dla do-statku, ze wszetecze�stwa waszego, gardziliScie kap�anem i królem, i innym prze�o�e�stwem,wolnoSci� si� Belialsk� pokrywaj�c, a jarzma wdzi�cznego Chrystusowego i pos�usze�stwanosi� nie chc�c.30 Do takich utrat i przekl�ctwa pewnie was ta wasza niezgoda i roztyrki domowe przyprawi�.Nie tak rych�o i nie tak �a�oSnie wojn� i gwa�ty postronnych nieprzyjació� zgin�� mo�ecie,jako wasz� niezgod�.Jab�ko, gdy z wierzchu si� psowa� pocznie, wykroi� si� zgni�oS� mo�e,i� potrwa, ale gdy wewn�trz gni� i psowa� si� pocznie, wszytko zaraz porzuci� musisz i oziemi� uderzy�.Dotknimy ju� przyczyn tych takich niezgod waszych, które poznawszy, przywodxmy si� dooddalenia ich, abySmy si� do Swi�tej zgody przywiedli.Herezyje przyczyn� niezgód.Naprzód zapewne ju� wiecie i tego prawie palcami dotykacie, i� kacerstwa i ró�ne fa�szywewiary, które jedne prawdziw� zepsowa� chc�, przyczyn� s� naprzedniejsz� tych niezgod wa-szych.Bo póki te nieszcz�Sliwe sekty mi�dzy wami nie byty, pótyScie byli jako jeden m��,jednego serca i wolej jednej; i doma, i na sejmach, gdyScie potrzeby Rzeczyposp[olitej] ob-mySlali.Katolicy jeSli si� powadz�, kap�ani je i o�tarz zgodzi, od którego heretycy uciekli,�adnego na niezgody s�dziego i jednacza mie� nie chc�c.O czym szerzej si� na przysz�ymkazaniu, da P[an] Bóg, nauczy.Lekkie uwa�anie powagi królewskiej.Niema�a te� jest przyczyna niezgod: lekkie uwa�enie królewskiej od Boga zwierzchnoSci.Bojako o koScielnym rz�dzie Cyprian S.m�czennik napisa�:  Nisk�d si� herezyje i odszczepie�-stwa, i niezgody nie wszczynaj�, jedno st�d, i� kap�ana nawy�szego nie s�uchaj� a nie mySl�,i� jeden nad wszystkimi na miejscu Chrystusa by� ma.Któremu gdyby wszytko braterstwopowinne pos�usze�stwo oddawa�o, nikt by si� nad kap�ana, jako Boskiego namiestnika, niepodnosi�.To� si� o królewskiej zwierzchnoSci mówi: gdyby swoje powag� mia�a, niezgodaby miejsca nie mia�a i pr�dko by gin�� musia�a.Nic gorszego nad domow� niezgod� niemasz, i dlatego urz�dy si� stawi�, aby ró�nice poddanych rozs�dza�y, a wadzi� si� im nie do-puszcza�y, wiedz�c, i� tak narychlej zgin�� mog�.Królowie i starszy mówi�, jako mówi�Moj�esz: Acto 7 [26]. M�owie, bracia sobie jesteScie, a czemu szkody sobie czynicie? Booni swym rozs�dkiem uspokoi� wszytko mog� i winni s�, jeSli prawdziwie dobrego pospoli-tego przestrzegaj�.Wszytek koniec królewskiego postanowienia gubi, kto mu rozterkówwszytkich w Rzeczypospolitej] uspakaja� nie dopuSci, a z onymi zuchwa�ymi i swowolnymimówi: Acto 7 [27]. A kto ci� postawi� panem i s�dzi� nad nami?Bóg wszechmog�cy postawi� nad ludxmi pany i s�dzi�, aby pokój by�, a rozerwania, które jestwszytkiego zgub�, nie by�o.Prawdziwi poddani ró�nice wszytkie swoje do jednej g�owynios�, wiedz�c, i� im ko�ca nie b�dzie, a i� Pan Bóg s�ucha� starszych rozkaza�, i na jednegorozs�dku przestaj�c, szcz�Sliwego pokoju u�ywaj�.A xli i swowolni, co radzi drugim krzyw-dy czyni� abo, przy swoim uporze stoj�c, sedycyje rozniecaj�, mówi�: nie dam si� na rozs�-dek pa�ski; wolno mi to tak rozumie�, nie mo�e mi� król w tym do praw i wolnoSci moichs�dzi�.O g�upi, nierozumni, któ� inszy ma wasze rozterki, aby was nie pojad�y, oddala�? Jako w ko-Scielnych ró�nicach, by jednego Piotra i jego potomka nie by�o, nigdy by herezyjom i niezgo-31 dom nie nalaz� si� koniec [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.