[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A jeszcze głupsze to, że i nauki nie tylko jedne w nas powstają, adrugie giną, i że nigdy nie jesteśmy jedni i ci sami nawet w zakresie nauk, ale się to samodzieje z każdą poszczególną wiadomością.I dlatego się mówi o ćwiczeniach przezpowtarzanie, że wiedza z nas uchodzi.Uchodzi, gdy coś zapominamy, a powtarzanie napowrót nową nam zaszczepia wiedzę w miejsce tej, która uciekła, i tak chroniąc ją od zatratysprawia, że się nasza wiedza zawsze jedną i tą samą wydaje.Tą drogą chroni się od zatratywszystko, co śmiertelne; nie tym sposobem, żeby zawsze i wszędzie było naprawdę jedno i tosamo; to dane tylko temu, co boskie; ale dzięki temu, że zawsze to, co się starzeje i odchodzi,zostawia po sobie podobną, inną młodą jednostkę.Takim to sposobem mówiła mójSokratesie, nieśmiertelność zyskują śmiertelne ciała i inne wszystkie rzeczy.Inaczej niemogą.Więc nie dziw się, że każde z natury już szanuje swą latorośl.Gwoli nieśmiertelnościtaka te latorośle otacza troska i miłość.Kiedym to usłyszał, dziwne mi się te myśli wydały i powiedziałem: Doprawdy,Diotymo, ty jesteś bardzo mądra.Ale czy tylko naprawdę tak jest wszystko?A ona, jak prawdziwy sofista, powiada: Bądz przekonany, Sokratesie, że tak jest.Ot.spojrzyj tylko na ludzkie dążenie do sławy; dziwisz się temu, com powiedziała, alezastanów się, pomyśl, jak się ludzie rozbijają w pogoni za rozgłosem, za tym, żeby zdobyć,,sławę, co przetrwa wieki, a czasu ząb jej nie dotknie , jak za nią gotowi w ogień skoczyć,prędzej niż za własnymi dziećmi, jak na to pieniędzy nie skąpią i trudów nie żałują, i śmierciąnawet sławę okupić gotowi.Bo czy ty myślisz, że Aikestis byłaby śmierć za Admetaponiosła, albo Achilles byłby był ginął zaraz po Patroklu, albo nasz Kodros byłby naprzódginął, byleby dzieciom królestwo zostawić, gdyby nie byli wierzyli, że nie umiera pamięćczynów dzielnych i że pozostanie po nich ta pamięć, którą my dzisiaj chowamy? Nigdy wświecie powiada. Owszem, jeśli ktoś co robi, to właśnie dla tej nieśmiertelnościczynów dzielnych , dla dobrego imienia u ludzi , a im kto dzielniejszy, tym bardziej.Botacy nieśmiertelność kochają.I ci, którzy ciała zapładniać by radzi, do kobiet się więcejzwracają; tam każdy z nich swoją miłość zaspokaja, bo myśli, że płodząc dzieci nieśmiertelność i pamięć, i szczęście sobie zdobędzie.Taki, to wszelkie zapasy na jutro dzisiaj już pragnąłby mieć.Ale są też tacy powiada co wolą zapładniać dusze, tacy,których dusze jeszcze bardziej są pełne nasienia, aniżeli ciała: nasienia, które się w duszyrodzić winno i w dusze ludzkie trafiać.A cóż się winno rodzić w duszy? Rozum i wszelkieinne dzielności.To nasienie naprawdę sieją twórcy wszelkiego rodzaju, a z wykonawców ci,którzy mają dar wynalazczy.A największy rozum powiada to ten, który powinienpaństwem i domem rządzić, a któremu na imię panowanie nad sobą i sprawiedliwość.Więckto tego nasienia od młodości jest pełen, ten coś boskiego ma w duszy.A kiedy mu wiek potemu nadejdzie, on zaraz płodzić i tworzyć pragnie, i też uważam, zaczyna chodzić tu i tam, iszukać piękna, które by zapładniał.Niczego brzydkiego nigdy zapładniać nie będzie.I woliciała piękne niż brzydkie, bo ma nasienia wiele, i chętniej spotyka dusze piękne, dzielne,zdrowe, a najwięcej się cieszy, kiedy w kimś spotyka jedno z drugim złączone.Wówczastakiemu człowiekowi zaczyna dużo mówić o dzielności i jakim powinien być tęgi człowiek, ido czego się brać powinien, i w ogóle zaczyna go kształcić.Zetknął się z tym, co piękne, iobcować z nim zaczął.Tedy to, co w nim tęskniło od dawna i było tylko nasieniem,promieniować zaczyna i zapładniać zarówno wtedy, gdy obaj są razem z sobą, jak i wówczas,kiedy ich tylko pamięć wiąże; a co tylko który z nich wyda, to pielęgnują razem i chowają:tak że bez porównania silniejszy związek ich łączyć zaczyna, niż gdyby inne dzieci mieli, i43trwalsza się między nimi przyjazń zawiązuje, tak jak i dzieci ich piękniejsze są i mniejpodległe śmierci niż czyjekolwiek inne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]