[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trzeba siÄ™ przecież umówić wprzódyNa owe ciężkie, Å›miertelne trudy,Gdy nam sÄ…dzono po nieskoÅ„czonośćZmieniać siÄ™ w popiół, w bezpÅ‚odne grudy.Może na tratwach po sinej faliPrzypÅ‚yniesz do mnie z ogromnej dali,I wstyd nam bÄ™dzie, wieczny sÄ…siedzie,%7Å‚eÅ›my do Å›mierci siÄ™ nie poznali!&A może roÅ›niesz przed moim domem,Co dzieÅ„ witane a nieznajome,I ktoÅ› ci może wyrzezaÅ‚ w korze MiÅ‚e litery, serce wiadome?DÅ‚ugo, serdecznie gadaÅ‚bym z tobÄ…,WzruszyÅ‚bym wierszem, wymógÅ‚ żaÅ‚obÄ…,%7Å‚ebyÅ› rozparÅ‚o tÄ™ ziemiÄ™ czarnÄ…I znów zakwitÅ‚o, na dziwo grobom.%7Å‚ebyÅ› mnie w siebie jakoÅ› wszczepiÅ‚o,WydarÅ‚o z ziemi ukrytÄ… siÅ‚Ä…!CoÅ› może zÅ‚Ä…czy nerw jakiÅ› z kÅ‚Ä…czemI zadrzewimy siÄ™ nad mogiÅ‚Ä…!Może ogromnym westchnieniem z Å‚onaW górÄ™ nas wzniesie ziemia zielona,Ziemia jedyna, ziemia rodzima,Tym grobem w samo serce trafiona.Zwykle odczytujemy ten wiersz, jeden z najpopularniejszych utworów Tuwima,z perspektywy problematyki Å›mierci i poÅ›miertnoÅ›ci.A przecież grobowa aura jest tusugerowana przez bogate symbolizacje i toposy dotyczÄ…ce życia, biografii.Pojawia siÄ™ Dantejskaalegoria bÅ‚Ä…dzenia po czarnym borze życiowych perypetii, a także alegoria losu osobistegojako bezÅ‚adnej żeglugi.Znajdujemy aluzje do poznawczych imperatywów i do poetyckiej profesjiautora.Jest dom i jest miÅ‚ość.Trumienne drzewo może lepiej powiedzieć: drzewo ludzkiej ostatecznoÅ›ci tylkowtedy ma sens narzeczeÅ„ski , kiedy oplata siÄ™ wokół niego biografia.W etnologicznych ireligijnych magiach i mitach roÅ›linnych, które pojawiajÄ… siÄ™ w niemal peÅ‚nym zestawieniuw poezji Tuwima, z pozoru brakuje niezwykle ważnego, centralnego elementu: wyobrażeniadrzewa jako kosmicznej osi, rdzenia wszechÅ›wiata.Ale Nieznane drzewo jest osiÄ… tyle tylko,że nie kosmicznÄ…, lecz antropologicznÄ….RoÅ›linne metafory erotyzmuWszystkie nieomal roÅ›linne obrazy w poezji Tuwima majÄ… znaczenie miÅ‚osne, erotyczne.A caÅ‚a prawie sfera miÅ‚osna znajduje wyraz roÅ›linny , w pewnych utworach, stajÄ…c siÄ™ erotykÄ… pankosmicznÄ… , w innych najbardziej intymnÄ…, osobistÄ…, w jeszcze innych Å‚Ä…czÄ…c oba aspekty.Dla wyjaÅ›nienia pierwszego przypadku etnologicze, religioznawcze odniesienia sÄ… nie tylkoprzydatne, ale wrÄ™cz niezbÄ™dne.Oto trzy wiersze spoÅ›ród wielu, mogÄ…ce być podrÄ™cznikowymi przykÅ‚adami tego, coetnologia i religioznawstwo nazywajÄ… zwiÄ…zkiem pÅ‚odnoÅ›ci kobiecej z pÅ‚odnoÅ›ciÄ… ziemi, a co jestpodstawowym mitem rolniczym archaicznych kultur.Pierwszym jest wiersz MÄ…drość:Oto jest siejba, kmiecie, oto jest siejba ziarna.W górze jest sÅ‚oÅ„ce biaÅ‚e, a tu jest gleba czarna.Oto jest lecha ziemi, pÅ‚ugami gÄ™sto zryta,A czas nastanie, kmiecie, i wzroÅ›nie Å‚anem żyta.A to jest zwiesna, kmiecie, gdy ziarno leży w grzÄ™dzie;A kiedy żniwa przyjdÄ… to tamto lato bÄ™dzie.I oto Å‚ada-młódka.A zważcie mÄ…drze, kmiecie:%7Å‚enÄ… mi cudnÄ… bÄ™dzie a bÄ™dzie miaÅ‚a dzieciÄ™.Takoż i zboże wzejdzie, zÅ‚ociste i dostaÅ‚e,Bo tu jest gleba czarna, a w górze sÅ‚oÅ„ce biaÅ‚e.Oto wiersz Biologia:Baby latem biodrzejÄ…,Soki w babach siÄ™ grzejÄ…,Owoc żywy dojrzewa,Lep żywiczny wre w drzewach.PÅ‚eć siÄ™ pÅ‚awi pÅ‚odziwa,Buhaj cioÅ‚Ä™ pokrywa,Mleczem tÅ‚ustym siÄ™ kleiW rozjuszonej nadziei.Dyszy ziemia - kobyÅ‚a,Wymion dwoje w Å›wiat wzbiÅ‚a,Byk wiecznego żywotaBiaÅ‚ym Å›lepiem żar miota.RozstÄ…piÅ‚y siÄ™ pola,RostÄ…piÅ‚a siÄ™ rolaI w czarnoziem tÄ™tniÄ…cy TrysnÄ…Å‚ biaÅ‚un gorÄ…cy.I wreszcie wiersz Rozkaz:Z niewiadomego rozkazu nagle wyciÄ…gamramiÄ™, by objąć Å›wiat:I obejmujÄ™ TwÄ… kibić życiem uderza silniew tÄ™tnicach krew!Szybko oddycham z radoÅ›ci, cieszy mnie mocnychpiersi dojrzaÅ‚y sadI prężne, owocne biodra, peÅ‚ne, krÄ…gÅ‚e, jak trzonywiosennych drzew.Urodna, rodna, miÅ‚osna, wkwitniesz w oplotymoje na żądny zew!Przyjmiesz mnie w siebie z tryumfem, krwiÄ…zakotÅ‚uje w sercach gwaÅ‚towny szaÅ‚.W Å›ródbiedrze, siejby spragnione, tryÅ›niewyczekiwany żywotny siew!I mnie, i Tobie pochwaÅ‚a! PochwaÅ‚a sprawiedwojga tworzÄ…cych ciaÅ‚.PÅ‚odność ziemi zwiÄ…zana jest z pÅ‚odnoÅ›ciÄ… kobiet, które stajÄ… siÄ™ odpowiedzialne zaobfitość zbiorów, znajÄ… przecież tajemnicÄ™ prokreacji.Jest to tajemnica religijna, rzÄ…dzibowiem poczÄ…tkiem życia, zaopatrzeniem w żywność i Å›mierciÄ….Gleba zostaje upodobniona dokobiety.Pózniej, po wynalezieniu radÅ‚a, uprawÄ™ roli Å‚Ä…czy siÄ™ z aktem pÅ‚ciowym.Tak pisze Mircea Eliade w Historii wierzeÅ„ i idei religijnych3.Gerardus van der Leeuww Fenomenologii religii uzupeÅ‚nia: O tym, że kobieta jest rolÄ…, wie poezja wszelkich czasówi krajów , i podaje znamienne przykÅ‚ady.Pisze też: O tym, że fallus jest pÅ‚ugiem, wiedzielizarówno Hindusi, jak Grecy 32.(Inne wiersze Tuwima, w których pojawia siÄ™ wyraznie zarysowany ten komplekswyobrażeÅ„, to utwory: Siostro wiosno, SÅ‚owo i ciaÅ‚o, Przemiany, Atlas, WieÅ›, Teogonia, ZieleÅ„,a poza tym istnieje wiele innych, w których owa kwestia zarysowuje siÄ™ w tle.)PÅ‚odność ziemi i pÅ‚odność czÅ‚owieka zależna jest też od tajemnicy wegetacji, którÄ… EliadeokreÅ›la jako konieczność «Å›mierci» nasienia, by mogÅ‚o siÄ™ ono na nowo narodzić, i to w tymcudowniejszy sposób, że poÅ‚Ä…czony z zadziwiajÄ…cym rozmnożeniem 33.W Traktacie o historiireligii Eliade wiąże to z kultem zmarÅ‚ych:Rolnictwo, jako technika Å›wiecka i jako formuÅ‚a kultu, styka siÄ™ ze Å›wiatem zmarÅ‚ych nadwóch różnych pÅ‚aszczyznach.PierwszÄ… stanowi solidaryzowanie siÄ™ z ziemiÄ…: zmarli tak jaki nasiona sÄ… zakopani w ziemi, wkraczajÄ…c w przestrzeÅ„ chtonicznÄ…, która jest im jedyniedostÄ™pna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]