[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tuprzyjrzymy się bliżej tej sprawie arcydoniosłej.Największe przeciwieństwo mieści się w pojmowaniu stosunku etyki do prawa, a tym samym największeniebezpieczeństwo ich wpływu; w tym mianowicie, że wśród chrześcijan europejskich przybywa coraz bardziejtakich, którzy głoszą, że etyka opiera się na prawie (odzywają się już takie głosy z katedr uniwersyteckich).Szerzenie tej tezy, ściśle żydowskiej, dokonuje się równolegle i równocześnie z osłabieniem społeczeństwprzez mechanizowanie życia zbiorowego.Nie powiedzie się nigdy obalenie przodowniczego stanowiska etyki,gdzie nie następuje zmechanizowanie; toteż zacznę swe wywody od tej drugiej sprawy.Wpływy żydowskie są dla cywilizacji łacińskiej zabójcze właśnie dlatego, iż zmierzają do zmechanizowaniapaństw i społeczeństw.Ponieważ cywilizacja żydowska jest sakralna, mieści w sobie tym samym metodyapriorystyczne wobec życia zbiorowego; aprioryzm zaś nadwątla organizmy, a tworzy mechanizmy i nadaje imprzewagę.Od samego początku, od Pięcioksięgu poczynając, mieściło się w żydostwie niemało czynnikówmechanistycznych.Dzieje Izraela, to ciągłe wahanie się pomiędzy organizmem a mechanizmem.W dobie nowoczesnej nastaje przewaga mechanizmu i z tego rozszerzanie aprioryczności na coraz więcejdziedzin życia, stąd zamiłowanie do planowania", udzielające się też coraz zarazliwiej gojom".Przeważył szalę na rzecz mechanizmu tzw.neojudaizm, tj.maskilizm skrajny.Chasidim stanowiąniewątpliwie zwrot ku organizmowi i dlatego judaizm zawdzięcza chasydom ponowne wzmocnienie swych sił.Z drugiej atoli strony stanowi chasydyzm (również niewątpliwie) cofnięcie się w oświacie, skurczenie intelektui wnosi zarazem zaściankowość (cadyk jest wielkością lokalną).Chasydyzm, to nieskończona ilość doskonalezorganizowanych drobnych zrzeszeń żydowskich, lecz uniwersalność w tym szwankuje.Zdatność do ogólnegorzutu na całe żydostwo pięciu części świata pozostała przy owym neojudaizmie", który nie uznajeobjawionych w Starym Zakonie tez religijnych za prawdy wieczyste, a wierzy natomiast mocno w objawioneprawa religijne i te uznaje niezmiennymi o ile stosunki zezwalały"1629.Ster żydostwa pozostał przy tych, którzypodkreślają coraz mocniej prawniczość judaizmu, a zatem mechanizują go coraz bardziej.Mechanizm ten osiąga duże wyniki, zachęca do obmyślania coraz nowszych mechanizmów specjalnych ipociąga coraz bardziej gojów.Trudy kierownictwa są w mechanizmach wielce ułatwione, więc teżrównouprawnionym %7łydom coraz łatwiej o stanowiska przodujące.Przy głosowaniu powszechnym nakontynencie europejskim mechanizm odnosi coraz większe zwycięstwa nad organizmem.W tym przyczynaspostrzeżenia, zrobionego przez Maurasa: Wielkie niedomagania historyczne tłumaczy się, czy to dla całegonaszego Zachodu, czy też dla ciasnej mieściny, jednakowo żarem tych samych wyziewów żydowskich isyryjskich"1630.Mechanizując swe ustroje życia zbiorowego, zażydzamy się tym samym; odwracamy siębowiem od cywilizacji łacińskiej, a przystosowujemy się do cywilizacji żydowskiej.Oprócz anglosaskich, zawdzięczających swe wyjątkowe stanowisko samorządom, wszystkie inne państwarasy białej znajdują się na równi pochyłej ku mechanizmowi i już nie tylko państwa, lecz zarazemspołeczeństwa.Coraz liczniejsze rzesze obywateli upatrują ideał w mechanizowaniu się; nawołują byprzyspieszyć wyłącznie panowanie mechanizmu.Pociąga łatwizna myśli pośród formułek, jakbymatematycznych, mających szerzyć dobro powszechne bez wysiłków pokoleń, od jednego zamachu, jednym1629Majmon o Mendelsohnie.Mai II 1801630Mr 230Print to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/)pociągnięciem pióra".Im na większą skalę urządza się mechanizmy, im wyżej one sięgają, tym więcejzażydzenia.Na mechanizm biurokratyczny zamieniono cesarstwo rzymskie, gdy miało coraz opieszalskich obrońców,gdy sama stolica uległa hordom Alaryka, senator Rutillus, piszący w V wieku po Chr.przypisywał upadekcesarstwa %7łydom, rozproszonym po całym jego obszarze1631.Sami %7łydzi chełpią się, że przyczynili się wielcedo upadku Rzymu i zaciążyli następnie na Bizancjum.%7łydowski historyk stwierdza, jako w bizantyńskimsporze o obrazy działały rozmaite wpływy żydowskie, a cesarz Michał II (820-329), zagorzały obrazoburca,należał za młodu do sekty bardzo bliskiej %7łydom".Uwalniał też %7łydów od podatków1632.Podobnychprzykładów można by przytaczać wiele z samych żydowskich autorów.Lecz przejdzmy do aktualnych"czasów najnowszych.Zażydzenie wielkiej polityki doszło już do absurdu.Zaczęło się jeszcze za czasów bismarkowskich.Dosadnego przykładu dostarczyło upokorzenie, jakie spotkało Rumunię na kongresie berlińskim.Chodziło oto, by znieść resztki zawisłości od sułtana, jakkolwiek już tylko formalnej.Kongres zgodził się popierać tęsprawę pod tym tylko warunkiem, że w Rumunii będzie nadane %7łydom równouprawnienie obywatelskie.Powtórzyło się to samo względem Polski na kongresie wersalskim, lecz na większą skalę; od roku 1878 do1920 wzrosły bowiem roszczenia żydowskie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]