[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wtedy wejrzy Oblubieniec najej szyję i będzie nią ujęty, i zraniony zostanie jednym jej okiem, którym jest czystość jejintencji we wszystkich poczynaniach.Chcąc włosy dobrze rozczesać, zaczyna się odwierzchu głowy; również wszystkie nasze prace powinniśmy zaczynać od najwyższegopunktu miłości Boga, by były czyste i błyszczące (5).105.Niebiosa są stałe i niezniszczalne.Również dusze z natury niebiańskie są stałe i nieskłaniają się ku pożądaniom czy innym uchybieniom, gdyż w pewnym stopniuupodabniają się do Boga, nie zmieniającego się nigdy.106.Nie szukaj pożywienia na niedozwolonych pastwiskach doczesności, gdyż błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni (Mt5, 6).Bóg, będąc z natury Bogiem, nas chce uczynić bogami przez uczestnictwo, podobniejak ogień zamienia wszystkie rzeczy w siebie.107.Wszystko dobro, które tu mamy, jest nam pożyczane przez Boga; jest ono Jegowłasnością; Bóg i Jego dzieło jest to sam Bóg.108.Mądrość przychodzi przez miłość, milczenie i umartwienie.Największą mądrościąjest umieć milczeć i nie zważać na słowa, uczynki i życie innych.109.Wszystko dla mnie i nic dla Ciebie.110.Wszystko dla Ciebie i nic dla mnie.111.Pozwól, by cię inni nauczali, rozkazywali ci, gardzili tobą i poddawali cię swejwładzy, a będziesz doskonała.112.Pięcioraką szkodę wyrządza duszy jakakolwiek namiętność: niepokoi ją, zamącą,brudzi, osłabia i zaślepia.113.Doskonałość nie polega na tych cnotach, które dusza upatruje w sobie, lecz na tych,które Bóg w niej widzi.Sama bowiem jest niczym, nie powinna się więc chełpić ze siebie,lecz raczej upokarzać.114.Miłość nie polega na odczuwaniu wielkich rzeczy, lecz na wielkim ogołoceniu icierpieniu dla Umiłowanego.115.Nie jest świat godny jednej myśli człowieczej, gdyż ona się Bogu należy; każdą więcmyśl nie odnoszącą się do Boga kradniemy Mu.116.Władze i zmysły mamy tylko tyle zajmować, ile to jest konieczne, a poza tympozostawić je wolne dla Boga.117.Niezważanie na cudze niedoskonałości, przestrzeganie milczenia i ustawicznezajmowanie się Bogiem uwolni duszę od wielkich niedoskonałości, a uczyni ją paniąwielkich cnót.118.Trzy cechy znamionują skupienie wewnętrzne: pierwsza -brak upodobania wrzeczach przemijających; druga - upodobanie w samotności, milczenie i wybieranie tego,co doskonalsze; trzecia - jeżeli to, co powinno wspomagać duszę, jak rozmyślania, aktypobożne, niepokoi ją tak, iż nie ma na modlitwie innej podpory, tylko wiarę, nadzieję imiłość.119.Jeżeli dusza ma więcej cierpliwości w trudach i więcej stałości w wyzbywaniu siępociech, jest to znakiem większego postępu w cnocie^120.Pięć właściwości ma ptak samotny: wzlatuje ponad najwyższe wzniesienia, nie znositowarzystwa nawet podobnego jemu, zwraca się pod wiatr, nie ma określonego koloru,śpiewa przyjemnie.Tak również i dusza kontemplatywna powinna się wznosić ponadprzemijające rzeczy, traktując je jakby nie istniały, być przyjaciółką samotności imilczenia, nie cierpieć towarzystwa żadnego stworzenia.Powinna zwracać się zawsze podpowiew Ducha Zwiętego, idąc za Jego natchnieniami, aby przez swoją wierność stała sięgodna Jego towarzystwa.Powinna wreszcie nie mieć określonego koloru, nieprzywiązując się do żadnej rzeczy, tylko spełniając wolę Bożą; i na koniec winnaprzyjemnie śpiewać w kontemplacji i miłowaniu swego Oblubieńca.121.Nałogi dobrowolnych niedoskonałości, których się nie zwycięża, jak np.:wielomówność, drobne przywiązanie do osób, ubrania, celi, książki, jakiejś ulubionejpotrawy, i inne drobnostki dla zadowolenia ciekawości, słuchu i tym podobne, nie tylko żenie pozwalają dojść do zjednoczenia z Bogiem, ale w ogóle do doskonałości.122.Jeżeli chcesz się szczycić, a nie uchodzić za nierozumną, odrzuć wszystko, co nie jesttwoje, a z reszty możesz się szczycić.Gdy jednak odrzucisz wszystko, co nie jest twoje,nic ci nie zostanie i z niczego masz się szczycić, by nie wpaść w próżność.Nawet gdychodzi o dary łaski, które czynią ludzi przyjemnymi w oczach Boga, nie możesz sięszczycić z nich, gdyż nie wiesz z pewnością, czy je posiadasz.123.O, jak słodką jest obecność Twa, Boże, który jesteś mym najwyższym dobrem!Zbliżę się w milczeniu do Ciebie i ujrzę Twe stopy (por.Rt 3, 4), gdyż podnosisz mnie dozaślubin z Tobą i nie nasycę się, aż spocznę w Twych ramionach.I błagam Cię Panie, nieopuszczaj mnie w tym skupieniu, gdyż bez Ciebie wszystko utracę.124.Gdy się uwolnisz od rzeczy zewnętrznych, wyzujesz z duchowych - nie będzieszuważała za własność swoją łask Bożych, nie usidli cię pomyślność, ani przeciwieństwa nieskrępują ci lotu.125.Duszy z Bogiem złączonej lęka się szatan jak samego Boga.126.Najczystsze cierpienie daje najjaśniejsze poznanie.127.Jeśli dusza pragnie, by się jej Bóg oddal, najpierw sama powinna Mu się oddaćcałkowicie.128.Dusza zjednoczona całkowicie z Bogiem przez miłość - nie ma nawet pierwszychnieporządnych poruszeń.129.Starzy przyjaciele Boga cudem tylko upadają - są bowiem już ponad wszystkim, cowiedzie do grzechu.130.O mój Umiłowany, wszystko, co przykre i bolesne, biorę dla siebie, a Tobiepozostawiam samą przyjemność i słodycz.131.Najpotrzebniejsze do postępu jest milczenie przed Bogiem w pragnieniach i słowach;On bowiem najlepiej przyjmuje milczenie miłości.132.Uwolnij się od służby, aby szukać Boga.Zwiatło bowiem potrzebne w świeciezewnętrznym, by się ustrzec od wypadków, jest zbyteczne w świecie ducha, tam lepiej gonie widzieć -a dusza będzie miała większą pewność.133.Więcej się nabywa w przeciągu jednej godziny w skarbach Bożych, niż w naszychwłasnych przez całe życie.134.Pragnij być zapomniana od innych i przez siebie i nie patrz na cnoty czy uchybieniacudze.135.Przebywaj sam na sam z Bogiem, czyń dobrze w ukryciu, ukrywaj dary Boże.136.Cechą dusz mężnych, szlachetnych i serc ofiarnych jest pozostawanie w tyle, by innibyli ponad nimi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]