[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Winorośl jest symbolem rozkazu wydanego Noemu w czasie potopu, ponie-waż śmiano się z niego, kiedy zasnął, zmożony winem53.Drzewo oliwne - tofigura prawa nadanego Mojżeszowi na pustyni, ponieważ namaszczenie prorocze- święta oliwa, została usunięta z dziedzictwa, kiedy lud przestał być posłusznyPrawu.Krzak cierniowy symbolizuje nakaz dany Apostołom dla zbawienia świa-ta; przez nich zostaliśmy nauczeni czystości; jedynie jej obrazu diabeł nie potrafiłsfałszować.Dlatego [312b] przekazano potomności cztery Ewangelie, że Bóg czte-rokrotnie ogłosił ludzkości dobrą nowinę i czterokrotnie pouczał ją, za pomocączterech praw, których czasy są wyraznie wskazane za pomocą różnych owoców.Figa, dzięki słodyczy, przedstawia życie zbytkowne, jakie wiódł człowiek przedswoim wykroczeniem; zdarza się jednak, że owoc figi ma w Piśmie Zwiętym zna-czenie pozytywne.Winorośl, ze względu na uciechę, jaką daje wino, i przez radośćludzi ocalałych od gniewu i potopu, symbolizuje ich przejście od strachu i niepo-koju do radości.Drzewo oliwne, z powodu owocu, jaki daje, jest symbolemmiłosierdzia Bożego, cierpliwy Bóg bowiem ponownie dał ludziom, którzy jużzwrócili się ku bezbożności, prawo i objawił się niektórym z nich.Krzak ciernio-wy symbolizuje czystość; janowiec i wierzba54 są tym samym krzewem, i praw-dopodobnie przez swoje pokrewieństwo z dziewictwem został on nazwany janow-cem i wierzbą -janowcem z tego powodu, że jest twardy i silnie opiera się przyje-mnościom - wierzbą ze względu na symbolikę pełnej czystości.Dlatego właśnieopowieść głosi, że Eliasz, kiedy uciekł sprzed oblicza kobiety o imieniu Izebel55,wpierw schronił się pod krzakiem janowca.Tam został wysłuchany i otrzymałpokarm; dla tych bowiem, którzy stronią od pożądliwości, kobiety i rozkoszy,krzak janowca rozrósł się, by udzielać schronienia i osłony ludziom, nad którymipanuje od czasu przyjścia na świat Chrystusa, Przywódcy Dziewic.Od czasu przyjścia Chrystusa bez zastrzeżenia przyjęli ludzie jedynie poddaniesię prawu czystości; natomiast przed przyjściem Chrystusa szybko odmówili peł-nego posłuszeństwa panowaniu nad nimi wszystkich przedtem nadanych im praw- ale też dobrowolnie wybrali je, nie tylko po to, by ich przestrzegać, ale i dlatego,żeby uznać nad sobą władztwo prawa odmiennego, chociaż w swej skrusze częstousiłowali odnalezć prawo najbardziej królewskie, które dał im Bóg, oraz odnowićśrodki uzdrawiające duszę, jakie zniszczyli przez swoje występki.Wydani w ręce52Por.Księga Rodzaju 3,7.53Por.tamże, 9,21.54Patrz Cod.234, przyp.61.55Izebel (gr.Iezabel), IX w.przed Chr.- córka króla Sydonu, żona izraelskiego królaAchaba, propagowała kult Baala, któremu przeciwstawiał się prorok Eliasz (por.1 KsięgaKrólewska 19,1-4). 207wrogów i wystawieni na haniebne namiętności, poszukiwali prawa i przykazańBożych, które by królowały nad nimi, aby mogli się uwolnić od wielu różnorod-nych nieszczęść i wyzwolić z niedoli.Te prawa nie chciały panować nad nimi,ponieważ rany ich duszy [313a] cuchnęły i były nieuleczalne.Działo się tak, dopó-ki Bóg nie zlitował się nad człowiekiem po raz czwarty i nie zesłał im z niebaczystości, by królowała nad nim.Pismo Zwięte nazywa ją słusznie krzakiem cier-niowym, który uśmierza uciechy zmysłowe i, co więcej, grozi ludziom, że jeśli niebędą Mu posłuszni wszyscy i naprawdę nie przyjdą do Niego, to ogniem zniszczyich wszystkich56.Odtąd nie będzie już innego prawa ani innego nauczania, leczsąd i ogień.I dlatego właśnie od tej chwili człowiek zaczął postępować sprawied-liwie, mocno wierzyć w Boga i postanowił zerwać z diabłem.Należy zaznaczyć, że ten dialog, zatytułowany Uczta, czyli o czystości, jestbardzo zniekształcony, znajdzie się w nim ariańskie wtręty o żądzach popularno-ści i sławy, a także mityczne bajania jakichś innych zwolenników złej sprawy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl