[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.* The Source of Measures, rękopis, s.15-16.*" Niewątpliwie słowa dawnego wtajemniczonego w pierwotne misteria chrześcijaństwa: Czy niewiecie, że jesteście Zwiątynią Boga" (Listty za istotną część siebie samego, by dwoje stopić w jedno, i zazdrośnie strzegł świętości tegoaktu.Nawet część zwykłego domu lub pomieszkania, przeznaczona dla żony nazywała się penetralia,miejsce tajemne i święte; stąd też pochodzi przenośnia świętego świętych oraz poświęcanych52www.teozofia.org Teozofia w Polscegmachów, jakie budowano wedle pojęcia o świętości narządów rozrodczych.Posuwając tę metaforędo skrajności", opisuje się w księgach świętych tę część domu lub mieszkania jako: położonąpomiędzy udami domu"; a niekiedy używa się tego samego porównania do architektury wielkichwejściowych odrzwi kościelnych, umieszczonych we wnęce pomiędzy dwoma kolumnami".Pierwotni starożytni Ariowie nie wytworzyli nigdy podobnych, do skrajności posuniętych", pojęć.Dowodzi tego fakt, że w okresie wedyckim ich kobiety nie mieszkały oddzielnie od mężczyzn wpenetraliach lub zena-nach'".To odosobnienie rozpoczęło się dopiero, gdy mahometanie najbliżsi poKościele chrześcijańskim spadkobiercy symbolizmu żydowskiego podbili kraj i stopniowo narzuciliswe obyczaje Hindusom.Kobieta przed- i powedycka była równie swobodna jak mężczy-do Koryntów, III, 16).nie mogą być zastosowane w tym znaczeniu do ludzi chociaż takie znaczenieistniało bez wątpienia w umysłach kompilatorów hebrajskich Starego Testamentu, l tu kryje sięprzepaść pomiędzy symbolizmem Nowego Testamentu a kanonem żydowskim.Przepaść tautrzymałaby się i stale powiększała, gdyby chrześcijaństwo, a zwłaszcza, i to najjaskrawiej, Kościółłaciński, nie przerzuciło nad nią pomostu.Współczesne papiestwo wypełniło ją dziś całkowicie przezswój dogmat o dwóch niepokalanych poczęciach i przez antropomorficzny charakter, jaki nadałoMatce swego Boga." Doprowadza się ją do skrajności tylko w hebrajskiej Biblii i jej niewolniczej kopii teologiichrześcijańskiej." The Source ot Measures, rękopis, s.16-17."' Zenany to oddzielne mieszkania dla kobiet muzułmańskich, do dziś istniejące na Wschodzie[przyp.tłum.].zna; żadna też nieczysta ziemska myśl nie łączyła się u pierwotnych Ariów z symbolizmemreligijnym.Zarówno sama idea, jak jej zastosowanie są czysto semickie.Potwierdza to autor wyżejwspomnianego, wielce uczonego i kabalistycznego pisma, gdy na końcu przytoczonych ustępówdodaje:Jeśli z tymi narządami jako symbolami kosmicznych sił twórczych można połączyć ideępochodzenia miar i okresów, to zaiste w budowie świątyń jako przybytków Bóstwa, czyli Jehowy, taczęść, Mora jest przeznaczona na święte świętych, czyli miejsce najświętsze, powinna wywodzić swąnazwę od uznanej świętości narządów rozrodczych, uważanych zarówno za symbole miar, jak i zaprzyczynę stwórczą.Mędrcy starożytni nie mieli imienia, pojęcia ani też symbolu dla Praprzyczyny.Oczywiście, że nie mieli.Woleli raczej nie poświęcić jej nigdy ani jednej myśii i pozostawić ją nazawsze bezimienną, jak to czynili najdawniejsi panteiści, aniżeli poniżyć świętość tego ideału nadideały przez sprowadzenie jego symbolów do tak antropomorficznych form.Widzimy tu znowuprzepaść, jaka dzieli aryjską myśl religijną od semickiej na dwa przeciwległe bieguny jawność itajemność.Dla braminów, którzy naturalnych funkcji rozrodczych człowieka nie łączyli nigdy zpojęciem grzechu pierworodnego, jest obowiązkiem religijnym dać życie synowi; w starożytnościbramin, po spełnieniu swego zadania jako twórcy życia ludzkiego, odchodził do puszczy i tam spędzałresztę swych dni na medytacji religijnej.Spełniwszy swą powinność wobec natury jako człowiekśmiertelny i jej współpracownik, poświęcał odtąd wszystkie myśli swej duchowej i nieśmiertelnejistocie, uważając ziemską tylko za ułudę, za" The Source of Measures, s.17.znikomy sen, którym jest ona w istocie.U Semitów było inaczej.Wymyśiili oni kuszenie ciała wrajskim ogrodzie i ukazali swego boga ezoterycznie kusiciela i władcę przyrody jakoprzeklinającego na zawsze akt, który leżał w logicznym zamierzeniu tejże natury'.Wszystko toegzoterycznie, jak pod zasłoną martwej litery Genesis i innych ksiąg.Jednocześnie ezoterycznieuważali rzekomy grzech i upadek za akt tak święty, że wybrali organ, który był sprawcą grzechupierworodnego, za najodpowiedniejszy i najświętszy symbol tegoż Boga, który jak go przedstawiano piętnował jego działanie jako nieposłuszeństwo.Któż zdoła przeniknąć głębie paradoksalności se-mickiego umysłu! A ten element paradoksalności,z pominięciem najgłębszego wewnętrznego znaczenia, przeszedł teraz całkowicie do teologii idogmatyki chrześcijańskiej.Czy pierwsi ojcowie Kościoła znali ezoteryczne znaczenie hebrajskiego Starego Testamentu, czyteż tylko niektórzy z nich byli jego świadomi, podczas gdy inni nie znali tajemnicy, o tym możerozstrzygnie przyszłość.Jedno jest w każdym razie pewne: ponieważ ezoteryzm Nowego Testamentu53www.teozofia.org Teozofia w Polscezgadza się całkowicie z ezotery-zmem hebrajskich ksiąg Mojżeszowych, a równocześnie pewna liczbaczysto egipskich symboli i pogańskich" dogmatów na przykład Trójca została przejęta iwprowadzona w pisma synoptyków i św.Jana, więc wydaje się oczywiste, że tożsamość tych symbolibyła znana autorom Nowego Testamentu, kimkolwiek' Ta sama idea została przeprowadzona egzoterycznie w zdarzeniach związanych z wyjściemfaraona z Egiptu.Bóg kusi okrutnie faraona i doświadcza go wielkimi plagami z obawy, aby król nieuszedł kary i nie mógł wówczas dostarczyć pretekstu do jeszcze jednego triumfu jegooni byli
[ Pobierz całość w formacie PDF ]