[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Egoizm jest zawsze konserwatywny i nie znosi zakłócania własnegospokoju.Woli łatwe, nie wymagające niczego kłamstwo od najwyższej prawdy, jeśli ta żąda ofiarychoćby z najdrobniejszej jego wygody.Siła umysłowego bezwładu jest tak wielka wszędzie24www.teozofia.org Teozofia w Polscei w każdej rzeczy, która nie obiecuje niezwłocznej bezpośredniej korzyści i nagrody.A wiek naszczci przede wszystkim konkretność, nie zaś uduchowienie.Poza tym rodzaj i cechy charakterystycznenauk teozoficz-nych są dla wielu ludzi obce; złożoność teorii, z których pewne wręcz zaprzeczająwielu ukochanym ludzkim fantazjom, a które weszły niejako w krew, stając się treścią wierzeńszerokich rzesz, jest do zrozumienia niezbyt łatwa.Jeśli wezmiemy również pod uwagę osobisty wysiłek i wielką czystość życia, wymaganą od tych,którzy chcą zostać uczniami wewnętrznej grupy, oraz to, Iż tylko do nielicznych ludzi może przemówićzupełnie bezosobowa, altruistyczna etyka, jasne się stanie, dlaczego teo-zofia jest skazana na takpowolną i trudną pracę.Jest to zasadniczo filozofia tych, którzy dużo cierpieli i utracili wszelkąnadzieję na czyjąkolwiek pomoc w wydobyciu się z bagna przyziemnego życia.Przy iym historiakażdego systemu wiary czy etyki nowo wprowadzanego na obcy grunt wskazuje, iż początki byłyzawsze trudne i spotykały wszelkie przeszkody, jakie obskurantyzm i egoizm mogły wymyślić. Koronanowatorów jest zawsze cierniowa", o, na pewno! A wywracanie starych, przez robaki podgryzionychgmachów nie jest nigdy pozbawione pewnego niebezpieczeństwa.Pytanie: Wszystko to odnosi się raczej do filozofii i etyki teozoficznej, a czy możecie mi dać pewneogólne pojęcie o Towarzystwie Teozoficznym, jego celach i statutach?Odpowiedz: Nie stanowiło to nigdy tajemnicy, proszę zadawać pytania, a odpowiedzi będą ścisłe idokładne.Pytanie: Ale słyszałem, iż wiąże was ślub tajemnicy.Odpowiedz: Tylko w obrębie grupy lub sekcji ezoterycznej.Pytanie: Słyszałem również, iż niektórzy członkowie po wystąpieniu z towarzystwa nie czuli sięzwiązani tą przysięgą tajemnicy.Czy słusznie?Odpowiedz: Wykazuje to tylko, że ich pojęcie o honorze jest bardzo niedoskonałe.Jakże mogąmieć słuszność? Dobrze mówi o podobnych wypadkach artykuł w The Path" ( Zcieżka"), naszymorganie, wychodzącym w Nowym Jorku: Przypuśćmy, że żołnierz sądzony za naruszenie dyscypliny iprzysięgi, zwolniony z wojska, w swej wściekłości za sprawiedliwy wyrok, który sam na siebieściągnął, jak i za karę, o której był wyraznie uprzedzony, zwraca się do wroga z informacjami stającsię szpiegiem i zdrajcą przez zemstę wobec swego dawnego szefa i jednocześnie uważa, iż karazwolniła go od przysięgi wierności Sprawie".Jak sądzicie, czy można znalezć usprawiedliwienie dlaniego? Czy nie zasługuje on na miano tchórza j człowieka bez honoru?Pytanie: Tak, ja myślę podobnie, ale są ludzie, którzy myślą inaczej.Odpowiedz: Tym gorzej dla nich.Wrócimy jeszcze pózniej do tego tematu.25www.teozofia.org Teozofia w PolsceRozdział IIIMETODY PRACYTOWARZYSTWATEOZOFICZNEGOCele Towarzystwa TeozoficznegoPytanie: Jakie są cele Towarzystwa Teozoficznego? Odpowiedz: Są trzy cele i takie same były odpoczątku: 1) stworzenie ośrodka wszechludzkiego braterstwa, bez różnicy ras, narodowości, płci,wyznania i barwy skóry; 2) popieranie studiów nad świętymi księgami Aryjczyków, również innychreligii i nauk świata oraz przekonywanie o doniosłości starożytnych pism Azji, a mianowicie filozofiibuddyzmu, braminizmu i zoro-astrianizmu; 3) badanie nieznanych tajemnic natury w każdej postaci, azwłaszcza psychicznych i duchowych władz ukrytych w człowieku.Oto są w ogólnym zarysie celeTowarzystwa Teozoficznego.Pytanie: Czy możecie mi podać nieco więcej szczegółów?Odpowiedz: Można podzielić te trzy cele na tyle szczegółowych paragrafów, ile uważamy zapotrzebne dla ich dokładnego wyjaśnienia.Pytanie: Zacznijmy tedy od pierwszego.Jakich środków zamierzacie używać, chcąc wzbudzićuczucie braterstwa pomiędzy rasami znanymi z ogromnych różnic i odrębności w religii, zwyczaju,wierzeniach i sposobie myślenia?Odpowiedz: Pozwólcie, że dodam to, czego, jak wydaje mi się, nie macie ochoty sami wyrazić.Wiemy oczywiście, iż z wyjątkiem dwóch szczątkowych ras, Parsów i %7łydów, wszystkie inne narodysą nie tylko w niezgodzie z innymi, ale i w swoim łonie mają różne walki i tarcia.A najbardziej rzucasię to w oczy wśród tzw.cywilizowanych narodów chrześcijańskich; stąd zapewne wasze zdziwienie imniemanie, iż nasz pierwszy cel jest utopią.Czyż nie?Pytanie: Tak, istotnie.Ale cóż macie do powiedzenia przeciw temu zdaniu?Odpowiedz: Nie mogę zaprzeczyć, iż tak jest; ale wiele da się powiedzieć o potrzebie usunięciaprzyczyn, które czynią z powszechnego braterstwa utopię.Pytanie: Cóż według was stanowi te przyczyny?Odpowiedz: Główną i najważniejszą jest wrodzony egoizm natury ludzkiej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]