[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.66Por.PodrÄ™cznik audytu wewnÄ™trznego w administracji publicznej, ed.cit., s.23.67Europejska Karta SamorzÄ…du Terytorialnego, DzU 1994, nr 124, poz.607, art.4, ust.4 orazart.8.42 Nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… jednostki samorzÄ…du terytorialnego wynikaz ustaw ustrojowych68.Nadzór nad jednostkami samorzÄ…du terytorialnego niema charakteru podmiotowego, lecz dotyczy przedmiotowo dziaÅ‚alnoÅ›ci prowa­dzonej przez jednostki samorzÄ…du terytorialnego, a w szczególnoÅ›ci uchwaÅ‚organów stanowiÄ…cych oraz organów wykonawczych.WyjÄ…tkiem sÄ… zawartew akcie prawa miejscowego oÅ›wiadczenia woli, które wywoÅ‚ujÄ… jedynie skutkicywilnoprawne lub skutki w zakresie prawa pracy69 oraz stanowiÄ… wyÅ‚Ä…czniedecyzje indywidualne z zakresu administracji publicznej, wydawane przez or­gany jednostek samorzÄ…du terytorialnego.Organami nadzoru sÄ…: Prezes Rady Ministrów, wojewoda, a w zakresiespraw finansowych regionalna Izba Obrachunkowa.Organami peÅ‚niÄ…cymi funk­cje nadzorcze lub uczestniczÄ…cymi w procedurze nadzoru sÄ…: sÄ…d administracyj­ny, minister wÅ‚aÅ›ciwy do spraw administracji publicznej oraz Sejm.Nadzór może być prowadzony jako prewencja, która polega na obowiÄ…zkuprzedkÅ‚adania projektu decyzji przed jej powziÄ™ciem do aprobaty organu wyż­szej instancji lub zwierzchnika, nastÄ™pstwie wykorzystujÄ…cym możliwoÅ›ci uchy­lania decyzji w każdym stadium jej realizacji przez organ wyższej instancji lubzwierzchnika oraz represji dajÄ…cej możliwość wykorzystania instrumentów re­presyjnych w stosunku do podwÅ‚adnego70.Zrodkami nadzoru sÄ…71:1) zatwierdzenie - opierajÄ…ce siÄ™ na zgodnej woli organu jednostki samo­rzÄ…du terytorialnego oraz organu zatwierdzajÄ…cego, sprawujÄ…cego nadzór;2) uzgodnienie - polegajÄ…ce na przedstawieniu projektu rozstrzygniÄ™ciaprzez organ jednostki samorzÄ…du terytorialnego organowi nadzoru, który zaj­muje stanowisko pozytywne lub negatywne; stanowisko to jest wiążące;3) zaopiniowanie - polegajÄ…ce na przedstawieniu projektu rozstrzygniÄ™ciaprzez organ jednostki samorzÄ…du terytorialnego organowi nadzoru, który zaj­muje stanowisko; jest ono niewiążące;4) stwierdzenie nieważnoÅ›ci - Å›rodek represyjny, dotyczÄ…cy sprzecznychz prawem (nielegalnych) uchwaÅ‚ jednostki samorzÄ…du terytorialnego oraz za­rzÄ…dzeÅ„ organu jednoosobowego gminy; stwierdzenie nieważnoÅ›ci może wstrzy­mać wykonanie uchwaÅ‚y lub zarzÄ…dzenia.Zrodkiem prawnym w zakresie uchylenia rozstrzygniÄ™cia nadzorczego jestwyÅ‚Ä…cznie bezpoÅ›rednie zaskarżenie tego rozstrzygniÄ™cia do sÄ…du administracyj­nego.Sprawa taka jest rozpatrywana przez sÄ…d administracyjny.Należy pamiÄ™-68Ustawa z 8 marca 1990 r.o samorzÄ…dzie terytorialnym, DzU 1990, nr 16, poz.95; Ustawaz 23 listopada 2002 r.o zmianie ustawy o samorzÄ…dzie gminnym, DzU 2002, nr 214, poz.1806z pózniejszymi zmianami; Ustawa z 5 czerwca 1998 r.o samorzÄ…dzie powiatowym, DzU 1998,nr 91, poz.578 z pózniejszymi zmianami; Ustawa z 5 czerwca 1998 r.o samorzÄ…dzie województwa,DzU 1998, nr 91, poz.576 z pózniejszymi zmianami.mWyrok NSA z 20 lipca 2001 r., SA/Wr 1604/00, OSS 2002, nr 2, poz.49.70Por.S.Kalużny Nadzór i kontrola w przedsiÄ™biorstwie.Kompendium wiedzy dla kontrolujÄ…cychi kontrolowanych, Kwantum, Warszawa 1997, s.58.71Por.SamorzÄ…dowy poradnik budżetowy na 2004 rok, W.Miemiec, B.Cybulski (red.),  Mu-nicipium", Warszawa 2004, s.255-256.43 tać, że rozstrzygniÄ™cia nadzorcze stajÄ… siÄ™ prawomocne z upÅ‚ywem terminuwniesienia skargi albo z dniem uprawomocnienia siÄ™ orzeczenia sÄ…dowego.Należy zatem stwierdzić, że obowiÄ…zujÄ…ce rozstrzygniÄ™cia nadzorcze respektujÄ…postanowienia Europejskiej Karty SamorzÄ…du Terytorialnego.Każda osoba ponosi odpowiedzialność za podjÄ™te decyzje tak samo, jak zaniewykonanie okreÅ›lonego typu dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do realizacji postawio­nego zadania.Odpowiedzialność w sektorze publicznym dotyczy podsektorasamorzÄ…du terytorialnego, a skupia siÄ™ na przestrzeganiu dyscypliny finansówpublicznych, zwÅ‚aszcza z punktu widzenia kryterium legalnoÅ›ci, sprawnoÅ›cidziaÅ‚ania i wykonania zadaÅ„.W szczególnoÅ›ci odpowiedzialność za naruszeniedyscypliny finansów publicznych ponoszÄ… kierownicy jednostek samorzÄ…du te­rytorialnego, jak również pracownicy tych jednostek oraz inne osoby dysponu­jÄ…ce Å›rodkami publicznymi, w tym osoby odpowiedzialne za gospodarowanieÅ›rodkami publicznymi przekazanymi podmiotom spoza sektora finansów pub­licznych.Czyny uznawane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych możnapodzielić na w miarÄ™ jednorodne grupy72:1) niepobranie należnoÅ›ci, pobranie ich w nienależytej wysokoÅ›ci, niedo-chodzenie należnoÅ›ci lub ich niewÅ‚aÅ›ciwe umorzenie albo dopuszczenie doprzedawnienia należnoÅ›ci,2) zaniedbania w zakresie wykonywania kontroli finansowej,3) nieprzekazanie dochodów do budżetu, niedokonanie wpÅ‚aty do budżetu,przekazanie dochodów niezgodnie z przepisami przez jednostki podlegÅ‚e jed­nostce samorzÄ…du terytorialnego,4) niezgodne z prawem przekazywanie lub rozliczanie dotacji,5) niezgodne z prawem dokonywanie zmian w budżecie lub planie finan­sowym,6) niezgodne z przepisami prawa przekazanie lub przyznanie Å›rodkówunijnych oraz ich niewÅ‚aÅ›ciwe rozliczenie lub wykorzystanie,7) niezapÅ‚acenie skÅ‚adek ZUS lub dokonanie zapÅ‚aty w terminie pózniej­szym albo w wysokoÅ›ci niezgodnej z obowiÄ…zujÄ…cym sposobem naliczania,8) zaciÄ…gniÄ™cie zobowiÄ…zaÅ„ niezgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi zasadami prawalub niewykonanie zobowiÄ…zaÅ„,9) niezgodne z obowiÄ…zujÄ…cym prawem udzielenie zamówieÅ„ publicznych,10) zaniechanie inwentaryzacji lub przeprowadzenie jej niezgodnie z obo­wiÄ…zujÄ…cym prawem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl