[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.66Por.Podręcznik audytu wewnętrznego w administracji publicznej, ed.cit., s.23.67Europejska Karta Samorządu Terytorialnego, DzU 1994, nr 124, poz.607, art.4, ust.4 orazart.8.42Nadzór nad działalnością jednostki samorządu terytorialnego wynikaz ustaw ustrojowych68.Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego niema charakteru podmiotowego, lecz dotyczy przedmiotowo działalności prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności uchwałorganów stanowiących oraz organów wykonawczych.Wyjątkiem są zawartew akcie prawa miejscowego oświadczenia woli, które wywołują jedynie skutkicywilnoprawne lub skutki w zakresie prawa pracy69 oraz stanowią wyłączniedecyzje indywidualne z zakresu administracji publicznej, wydawane przez organy jednostek samorządu terytorialnego.Organami nadzoru są: Prezes Rady Ministrów, wojewoda, a w zakresiespraw finansowych regionalna Izba Obrachunkowa.Organami pełniącymi funkcje nadzorcze lub uczestniczącymi w procedurze nadzoru są: sąd administracyjny, minister właściwy do spraw administracji publicznej oraz Sejm.Nadzór może być prowadzony jako prewencja, która polega na obowiązkuprzedkładania projektu decyzji przed jej powzięciem do aprobaty organu wyższej instancji lub zwierzchnika, następstwie wykorzystującym możliwości uchylania decyzji w każdym stadium jej realizacji przez organ wyższej instancji lubzwierzchnika oraz represji dającej możliwość wykorzystania instrumentów represyjnych w stosunku do podwładnego70.Zrodkami nadzoru są71:1) zatwierdzenie - opierające się na zgodnej woli organu jednostki samorządu terytorialnego oraz organu zatwierdzającego, sprawującego nadzór;2) uzgodnienie - polegające na przedstawieniu projektu rozstrzygnięciaprzez organ jednostki samorządu terytorialnego organowi nadzoru, który zajmuje stanowisko pozytywne lub negatywne; stanowisko to jest wiążące;3) zaopiniowanie - polegające na przedstawieniu projektu rozstrzygnięciaprzez organ jednostki samorządu terytorialnego organowi nadzoru, który zajmuje stanowisko; jest ono niewiążące;4) stwierdzenie nieważności - środek represyjny, dotyczący sprzecznychz prawem (nielegalnych) uchwał jednostki samorządu terytorialnego oraz zarządzeń organu jednoosobowego gminy; stwierdzenie nieważności może wstrzymać wykonanie uchwały lub zarządzenia.Zrodkiem prawnym w zakresie uchylenia rozstrzygnięcia nadzorczego jestwyłącznie bezpośrednie zaskarżenie tego rozstrzygnięcia do sądu administracyjnego.Sprawa taka jest rozpatrywana przez sąd administracyjny.Należy pamię-68Ustawa z 8 marca 1990 r.o samorządzie terytorialnym, DzU 1990, nr 16, poz.95; Ustawaz 23 listopada 2002 r.o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, DzU 2002, nr 214, poz.1806z pózniejszymi zmianami; Ustawa z 5 czerwca 1998 r.o samorządzie powiatowym, DzU 1998,nr 91, poz.578 z pózniejszymi zmianami; Ustawa z 5 czerwca 1998 r.o samorządzie województwa,DzU 1998, nr 91, poz.576 z pózniejszymi zmianami.mWyrok NSA z 20 lipca 2001 r., SA/Wr 1604/00, OSS 2002, nr 2, poz.49.70Por.S.Kalużny Nadzór i kontrola w przedsiębiorstwie.Kompendium wiedzy dla kontrolującychi kontrolowanych, Kwantum, Warszawa 1997, s.58.71Por.Samorządowy poradnik budżetowy na 2004 rok, W.Miemiec, B.Cybulski (red.), Mu-nicipium", Warszawa 2004, s.255-256.43tać, że rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminuwniesienia skargi albo z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądowego.Należy zatem stwierdzić, że obowiązujące rozstrzygnięcia nadzorcze respektująpostanowienia Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego.Każda osoba ponosi odpowiedzialność za podjęte decyzje tak samo, jak zaniewykonanie określonego typu działań zmierzających do realizacji postawionego zadania.Odpowiedzialność w sektorze publicznym dotyczy podsektorasamorządu terytorialnego, a skupia się na przestrzeganiu dyscypliny finansówpublicznych, zwłaszcza z punktu widzenia kryterium legalności, sprawnościdziałania i wykonania zadań.W szczególności odpowiedzialność za naruszeniedyscypliny finansów publicznych ponoszą kierownicy jednostek samorządu terytorialnego, jak również pracownicy tych jednostek oraz inne osoby dysponujące środkami publicznymi, w tym osoby odpowiedzialne za gospodarowanieśrodkami publicznymi przekazanymi podmiotom spoza sektora finansów publicznych.Czyny uznawane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych możnapodzielić na w miarę jednorodne grupy72:1) niepobranie należności, pobranie ich w nienależytej wysokości, niedo-chodzenie należności lub ich niewłaściwe umorzenie albo dopuszczenie doprzedawnienia należności,2) zaniedbania w zakresie wykonywania kontroli finansowej,3) nieprzekazanie dochodów do budżetu, niedokonanie wpłaty do budżetu,przekazanie dochodów niezgodnie z przepisami przez jednostki podległe jednostce samorządu terytorialnego,4) niezgodne z prawem przekazywanie lub rozliczanie dotacji,5) niezgodne z prawem dokonywanie zmian w budżecie lub planie finansowym,6) niezgodne z przepisami prawa przekazanie lub przyznanie środkówunijnych oraz ich niewłaściwe rozliczenie lub wykorzystanie,7) niezapłacenie składek ZUS lub dokonanie zapłaty w terminie pózniejszym albo w wysokości niezgodnej z obowiązującym sposobem naliczania,8) zaciągnięcie zobowiązań niezgodnie z obowiązującymi zasadami prawalub niewykonanie zobowiązań,9) niezgodne z obowiązującym prawem udzielenie zamówień publicznych,10) zaniechanie inwentaryzacji lub przeprowadzenie jej niezgodnie z obowiązującym prawem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]