[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W świetle powyższych słów nabiera również pełnego znaczenia to, co Chrystus - podczas Ostatniej Wieczerzy - powiedział na temat swojego ponownego "przyjścia".Rzecz znamienna, że w tej samej mowie pożegnalnej nie tylko zapowiada swe "odejście", ale także i nowe "przyjście".Mówi bowiem: "Nie zostawię was sierotami: Przyjdę do was" (J 14,18).W momencie zaś definitywnego rozstania przed wstąpieniem do nieba, powie jeszcze dobitniej: "A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata" (Mt 28,20).To ponowne "przyjście" Chrystusa, to ciągłe Jego przychodzenie, aby być z Apostołami, z Kościołem - to Jego "jestem z wami aż do skończenia świata" - nie zmienia faktu Jego odejścia.Następuje ono po zakończeniu misji mesjańskiej Chrystusa na ziemi, dokonuje się zaś w obrębie zapowiedzianego posłania Ducha Świętego i wpisuje się niejako wewnątrz Jego misji.Dokonuje się też za sprawą Ducha Świętego.Duch Święty sprawia, że Chrystus, który odszedł, przychodzi - teraz i zawsze - w nowy sposób.To nowe przychodzenie Chrystusa za sprawą Ducha Świętego i Jego stała obecność i działanie w życiu duchowym dokonują się w rzeczywistości sakramentalnej.W niej Chrystus, który odszedł w swym widzialnym człowieczeństwie, przychodzi, jest obecny i działa w Kościele w sposób tak wewnętrzny i zespolony, że czyni Kościół swoim Ciałem.Jako Ciało Chrystusa Kościół żyje, działa i wzrasta "aż do skończenia świata".To wszystko dokonuje się za sprawą Ducha Świętego.62.Najpełniejszym wyrazem sakramentalnym owego "odejścia" Chrystusa przez tajemnicę Krzyża i Zmartwychwstania jest Eucharystia.W niej bowiem urzeczywistnia się za każdym razem w sposób sakramentalny Jego przyjście, Jego zbawcza obecność: w Ofierze i w Komunii.To przyjście i ta obecność dokonuje się za sprawą Ducha Świętego, wewnątrz Jego misji 59.Za pośrednictwem Eucharystii Duch Święty sprawia owo "wzmocnienie sił wewnętrznego człowieka", o którym mowa w Liście do Efezjan (por.Ef 3,16).Za pośrednictwem Eucharystii osoby i wspólnoty - pod działaniem Parakleta-Pocieszyciela - uczą się odnajdywać Boski sens swego ludzkiego życia, o jakim mówi Sobór.Jest to ów sens, poprzez który Chrystus "objawił człowieka samemu człowiekowi", dając zarazem "znać o pewnym podobieństwie między jednością Osób Boskich a jednością synów Bożych zespolonych w prawdzie i miłości"60.Zespolenie takie w sposób szczególny wyraża się i tworzy poprzez Eucharystię, w której człowiek - uczestnicząc w Ofierze Chrystusa każdorazowo urzeczywistnionej - uczy się również "siebie samego odnajdywać (.) poprzez dar z siebie"61 , w komunii z Bogiem i z innymi ludźmi, swoimi braćmi.I dlatego też chrześcijanie, od pierwszych dni po Zesłaniu Ducha Świętego, "trwali (.) w łamaniu chleba i w modlitwach" (por.Dz 2,42), tworząc w ten sposób zwartą wspólnotę opartą na nauce Apostołów.Tak "poznawali", że ich zmartwychwstały Pan, który wstąpił w niebo, na nowo do nich przychodził w eucharystycznej wspólnocie Kościoła i poprzez nią.Kościół, kierowany przez Ducha Świętego, od początku wyrażał i potwierdzał siebie poprzez Eucharystię.I tak było zawsze, w ciągu wszystkich pokoleń chrześcijańskich aż do naszych czasów, kiedy przybliżamy się do kresu drugiego tysiąclecia po Chrystusie.Z pewnością musimy jednak stwierdzić, że to kończące się tysiąclecie było okresem wielkich podziałów między chrześcijanami.Wszyscy wierzący w Chrystusa winni zatem, za przykładem Apostołów, dołożyć wszelkich starań, aby myśli i działanie podporządkować woli Ducha Świętego, który jest "zasadą jedności Kościoła"62 , tak aby wszyscy ochrzczeni w jednym Duchu dla utworzenia jednego ciała poczuli się braćmi zjednoczonymi w sprawowaniu tej samej Eucharystii, która jest "sakramentem miłosierdzia, znakiem jedności i węzłem miłości"63.63.Eucharystyczna obecność Chrystusa, Jego sakramentalne "jestem z wami", pozwala też Kościołowi odkrywać coraz głębiej swoją własną tajemnicę, jak o tym świadczy cała eklezjologia Vaticanum II, według której "Kościół jest w Chrystusie niejako sakramentem, czyli znakiem i narzędziem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem i jedności całego rodzaju ludzkiego"64 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl