X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. 476Słońce, księżyc i inne gwiazdy są bogami, bo przeważaw nich ciepło, które jest podstawą życia.Księżyc otrzy-muje światło od słońca.Ludzie są spokrewnieni z bo-gami, ponieważ człowiek uczestniczy w cieple.Dlategoteż bóg ma nad nami pieczę i opatrzność.Przeznaczenie(���������) jest przyczyną organizacji wszechświata,zarówno całości, jak i części.Promień słoneczny prze-chodzi przez eter zimny i gęsty.Powietrze nazywająwięc eterem zimnym, morze zaś i wszelką wilgoćgęstym eterem.Promień słoneczny przechodzi takżew głąb i dzięki temu wszystko ożywia.%7łyje zaś wszystko,co uczestniczy w cieple.Dlatego rośliny są równieżistotami żywymi (���).Ale nie wszystko, co żyje,ma duszę.Dusza jest bowiem odpryskiem zarównoeteru ciepłego, jak i zimnego, ponieważ współuczestniczy(����������) także w eterze zimnym.Dusza jest czymśinnym niż życie; jest nieśmiertelna, nieśmiertelne jestbowiem to, czego jest odpryskiem.Istoty żywe rodząsię jedne z drugich, z nasienia.Nic natomiast nie możesię zrodzić z ziemi.Nasienie jest kroplą mózgu, którama w sobie ciepłą parę.Ta para przeniesiona z mózgudo macicy tworzy limfę, płyn wilgotny, i krew, z którychpowstają: mięso, nerwy, kości, włosy i całe ciało;z pary zaś powstaje dusza i wrażliwość zmysłowa.Pierwsze ukształtowanie następuje w ciągu dni czterdzie-stu, a wedle praw harmonii płód wychodzi na światnajczęściej w siódmym lub dziewiątym, a najpózniejw dziesiątym miesiącu.Ma on już w sobie wszystkieprawa życia (ot �����, ��� ����), których powiązanieodbywa się zgodnie z zasadami harmonii: wszystkodzieje się we właściwym czasie.Wszelkie postrzeganie,a w szczególności wzrok, jest to pewnego rodzaju go-rąca para.I dlatego widzimy, jak wiadomo, poprzez 477powietrze i poprzez wodę.Ciepło stawia bowiem opórzimnu.Gdyby para w oczach była zimna, rozproszy-łaby się w równie zimnym jak one powietrzu.A tym-czasem się nie rozprasza.Dlatego Pitagoras nazywaoczy odrzwiami słońca.W podobny sposób tłumaczysłuch i inne zmysły.Dusza człowieka dzieli się na trzy części: na umysł(����), rozum (������) i pożądliwość (�����).Umysłi pożądliwość mają także inne istoty żywe, rozum zaśprzysługuje tylko człowiekowi.Siedlisko duszy u czło-wieka rozciąga się od serca do mózgu, część znajdującasię w sercu jest duszą pożądliwą, rozum zaś i umysłmieszczą się w mózgu.Krople płynące z nich to postrze-żenia.Rozum jest nieśmiertelny, wszystko inne  śmier-telne.Dusza żywi się krwią.Stosunkami (�����)duszy są tchnienia (������).Dusza jest niewidzialnai niewidzialne są jej stosunki, tak jak niewidzialny jesteter.Więzami duszy są żyły, arterie i nerwy.Ale gdydusza się wzmocni, gdy osiągnie autonomię i spokój,więzami jej stają się rozumne słowa i czyny.Wyrwanaz żywota ziemskiego błądzi w powietrzu, podobna dociała.Hermes jest włodarzem dusz i nazywa się Prze-wodnikiem, Odzwiernym i Podziemnym dlatego, żez ziemi i z morza wyprowadza dusze, które opuściłyciała; dusze czyste wiedzie do"najwyższych regionów,duszom zaś nieczystym nie pozwala zbliżać się do duszczystych ani do innych dusz nieczystych, ponieważ sąone skute nierozerwalnymi pętami przez Erynie.Całe powietrze jest pełne dusz, które się nazywajądemonami albo herosami.One to zsyłają ludziomsny i znaki przyszłych chorób lub zdrowia, i to nie tylkoludziom, lecz także owieczkom i innym zwierzętomdomowym.Do nich odnoszą się o czyszczenia, modlitwy 478odżegnujące nieszczęścia i wróżby, tłumaczenie zna-ków i tym podobne zabiegi.Najważniejsze jest dlaczłowieka  uczy Pitagoras  czy umie nakłonić duszędo dobrego, czy do złego.Szczęśliwy jest ten, komuprzypadnie w udziale dusza dobra; jeżeli nie jestdobra, nigdy nie osiągnie spokoju, równowagi i starości.To, co sprawiedliwe, ma siłę przysięgi i dlategoZeus nazywa się Zeusem Przysiężnym (���� ������).Cnota jest harmonią, podobnie jak zdrowie, wszelkiedobro i bóg.Dlatego wszechświat oparty jest na har-monii.Przyjazń polega na harmonii i równości.Cześćnależy oddawać bogom i herosom, nie jednakowąwszakże, bo bogów należy czcić o każdej porze dniagorącą modlitwą, w białych szatach i po dokonaniuoczyszczenia, herosów zaś jedynie od południa po-cząwszy.Czystość uzyskuje się przez oczyszczenie,obmycie i pokropienie oraz powstrzymywanie się od je-dzenia mięsa zabijanych zwierząt, ryby morskiejzwanej erytinos oraz ryby o czarnym ogonie zwanejmelanura, jaj, zwierząt jajorodnych, bobu i innychzakazanych rzeczy, wyznaczonych przez kapłanówkierujących obrządkami mistycznymi w świątyniach.W dziele O pitagorejczykach1 Arystoteles mówi,że Pitagoras polecał wstrzymywać się od jedzeniabobu albo dlatego, że bób przypomina z wygląduczęści wstydliwe ciała czy też bramy Hadesu, alboże jest sam nieurodzajny, albo że niszczeje, albo żejest podobny do natury wszechświata, albo że stał sięsymbolem oligarchii, używa się go bowiem przylosowaniu urzędów 2.Okruchów, które spadły, nie na-1Dzieło to zaginęło.2Tłumaczenie niezbyt zrozumiałe, ponieważ bobu używano przywyborach urzędników także w państwach demokratycznych. 479leży podnosić albo dlatego, żeby nie przyzwyczajaćsię za dużo jeść, albo że oznacza to czyjąś śmierć [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl