[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wielcy teologowie scholasty­ki okreÅ›lili małżeÅ„stwo, czyli zwiÄ…zek mężczyznyi kobiety na caÅ‚e życie, jako sakrament stworze­nia, ustanowiony przez samego StwórcÄ™, a któryChrystus - nie zmieniajÄ…c przesÅ‚ania stworzenia- podjÄ…Å‚ w dziejach zbawienia jako sakramentNowego Przymierza.KoÅ›ciół w swym gÅ‚oszeniuwinien dawać Å›wiadectwo o Duchu Stworzycie­lu obecnym w caÅ‚oÅ›ci natury, a w sposób szcze­gólny w naturze czÅ‚owieka, stworzonego na ob­raz Boga.W tej perspektywie należaÅ‚oby na nowoodczytać encyklikÄ™ Humanae vitae: intencjÄ… pa­pieża PawÅ‚a VI byÅ‚a obrona miÅ‚oÅ›ci przed sek­sualnoÅ›ciÄ… pojmowanÄ… w sposób konsumpcyjny,bronienie przyszÅ‚oÅ›ci przed wyÅ‚Ä…cznym dyktatemchwili obecnej oraz bronienie natury czÅ‚owiekaprzed manipulowaniem niÄ….78 R a d o Å› ć w i a r yM ów iÅ‚ przez prorokówJeszcze parÄ™ krótkich spostrzeżeÅ„ na temat po­zostaÅ‚ych wymiarów pneumatologii.Skoro DuchStworzyciel objawia siÄ™ przede wszystkim w mil­czÄ…cej wielkoÅ›ci wszechÅ›wiata, w jego rozumnejstrukturze, wiara prócz tego mówi nam coÅ› nie­oczekiwanego, mianowicie, że ten Duch - jeÅ›li takmożna powiedzieć - przemawia również ludzki­mi sÅ‚owami, wszedÅ‚ w historiÄ™ i jako siÅ‚a ksztaÅ‚­tujÄ…ca historiÄ™ jest również Duchem przemawia­jÄ…cym; co wiÄ™cej, jest SÅ‚owem, które w PismachStarego i Nowego Testamentu przychodzi do nas.ZwiÄ™ty Ambroży w jednym ze swoich listów wspa­niale wyraziÅ‚, co to oznacza dla nas:  Również te­raz, podczas gdy czytam boskie Pisma, Bóg prze­chadza siÄ™ po raju (Ep.49, 3).CzytajÄ…c Pismo,i my możemy także dzisiaj niejako przechadzać siÄ™po raju i spotkać przechadzajÄ…cego siÄ™ tam Boga. Duch ZwiÄ™ty oraz  SÅ‚owo Boże - wystÄ™pujÄ… ra­zem.CzytajÄ…c Pismo, dowiadujemy siÄ™ jednak, żetakże Chrystus i Duch ZwiÄ™ty sÄ… nierozÅ‚Ä…czni.GdyPaweÅ‚ w zdumiewajÄ…cej syntezie stwierdza:  PanzaÅ› - to Duch (2 Kor 3, 17), w gÅ‚Ä™bi jawi siÄ™ nietylko trynitarna jedność Syna i Ducha ZwiÄ™tego,ale przede wszystkim ich jedność w dziejach zba-79 B e n e d y k t XVIwienia: w mÄ™ce i zmartwychwstaniu Chrystusazostaje zerwana zasÅ‚ona sensu czysto literalnegoi staje siÄ™ dostrzegalna obecność przemawiajÄ…cegoBoga.CzytajÄ…c Pismo razem z Chrystusem, uczy­my siÄ™ sÅ‚uchać w ludzkich sÅ‚owach gÅ‚osu DuchaZwiÄ™tego i odkrywamy jedność Biblii.I tak doszliÅ›my do trzeciego wymiaru pneumato-logii, którym jest wÅ‚aÅ›nie nierozÅ‚Ä…czność Chrystu­sa i Ducha ZwiÄ™tego.Być może w sposób najpiÄ™k­niejszy wyraża siÄ™ ona w opowiadaniu Å›w.Janao pierwszym ukazaniu siÄ™ ZmartwychwstaÅ‚egouczniom: Pan tchnÄ…Å‚ na uczniów i w ten sposób/ rdaÅ‚ im Ducha ZwiÄ™tego.Duch ZwiÄ™ty jest tchnie­niem Chrystusa.I tak jak tchnienie Boga w pora­nek stworzenia przemieniÅ‚o proch ziemi w żywegoczÅ‚owieka, podobnie tchnienie Chrystusa wÅ‚Ä…czanas w ontologicznÄ… komuniÄ™ z Synem, czyni nasnowym stworzeniem.Dlatego to Duch ZwiÄ™ty spra­wia, że możemy mówić wraz z Synem: Abba, Oj­cze! (por.J 20, 22; Rz 8, 15).Czwarty wymiar, który nasuwa siÄ™, to zwiÄ…zekmiÄ™dzy Duchem i KoÅ›cioÅ‚em.PaweÅ‚ w PierwszymLiÅ›cie do Koryntian (rozdz.12) oraz w LiÅ›cie doRzymian (rozdz.12) ukazaÅ‚ KoÅ›ciół jako CiaÅ‚oChrystusa, a tym samym jako organizm DuchaZwiÄ™tego, w którym dary Ducha ZwiÄ™tego Å‚Ä…czÄ…80 Ra d o Å› ć w i a r ypojedynczych ludzi w jednÄ… żywÄ… caÅ‚ość.DuchZwiÄ™ty jest Duchem CiaÅ‚a Chrystusa.W tym Cie­le jako caÅ‚oÅ›ci mamy nasze zadanie, żyjemy jednidla drugich i wzajemnie od siebie zależni, żyjÄ…cgÅ‚Ä™boko w Tym, który żyÅ‚ i cierpiaÅ‚ za nas wszyst­kich i który przez swego Ducha przyciÄ…ga nas dosiebie w jednoÅ›ci wszystkich dzieci Bożych.Au­gustyn mówi o tym w ten sposób:  Również tychcesz żyć Duchem Chrystusa? A wiÄ™c bÄ…dz w Cie­le Chrystusa (Tr.in Jo., 26, 13).Przyjdz, Duchu ZwiÄ™tyW uroczystej liturgii ZesÅ‚ania Ducha ZwiÄ™tegojesteÅ›my wzywani do wyznania naszej wiaryw obecność i dziaÅ‚anie Ducha ZwiÄ™tego orazdo modlitwy o wylanie Go na nas, na KoÅ›ciółi na caÅ‚y Å›wiat.ProÅ›my zatem, i to ze szcze­gólnÄ… mocÄ…, sÅ‚owami inwokacji KoÅ›cioÅ‚a: Veni,Sancte Spiritus! Ta inwokacja, tak bardzo pro­sta i bezpoÅ›rednia, a zarazem nadzwyczaj gÅ‚Ä™­boka, pÅ‚ynie przede wszystkim z Serca Chrystu­sa.Duch bowiem jest darem, o który prosiÅ‚ JezusOjca, i nieustannie prosi, dla swoich przyjaciół;jest pierwszym i najważniejszym darem, który81 B e n e d y k t XVIdla nas wyjednaÅ‚ przez swoje zmartwychwsta­nie i wniebowstÄ…pienie.O tej modlitwie Chrystusa mówi nam frag­ment Ewangelii, którego kontekstem jest ostat­nia wieczerza.Pan Jezus powiedziaÅ‚ do swoichuczniów:  Jeżeli Mnie miÅ‚ujecie, bÄ™dziecie za­chowywać moje przykazania.Ja zaÅ› bÄ™dÄ™ prosiÅ‚Ojca, a innego Parakleta da wam, aby z wami byÅ‚na zawsze (J 14, 15-16).Ukazane jest nam tu­taj modlÄ…ce siÄ™ Serce Jezusa, Jego Serce synow­skie i braterskie.Ta modlitwa osiÄ…ga swój szczyti swoje speÅ‚nienie na krzyżu, gdzie inwokacjaChrystusa stanowi jedno z Jego caÅ‚kowitym da­rem z siebie; i w ten sposób Jego modlitwa sta­je siÄ™, jeÅ›li można tak powiedzieć, przypieczÄ™to­waniem Jego caÅ‚kowitego oddania siÄ™ z miÅ‚oÅ›cido Ojca i do ludzkoÅ›ci: proÅ›ba o Ducha ZwiÄ™te­go i Jego ofiarowanie spotykajÄ… siÄ™, wzajemnie siÄ™przenikajÄ…, stajÄ… siÄ™ jednÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…. Ja zaÅ›bÄ™dÄ™ prosiÅ‚ Ojca, a innego Parakleta da wam, abyz wami byÅ‚ na zawsze.W rzeczywistoÅ›ci modli­twa Jezusa - ta z ostatniej wieczerzy i ta wypo­wiedziana na krzyżu - jest modlitwÄ…, która trwarównież w niebie, gdzie Chrystus zasiada po pra­wicy Ojca.Jezus w istocie wciąż urzeczywistniaswoje kapÅ‚aÅ„stwo, wstawiajÄ…c siÄ™ za Ludem Bożym82 Ra d o Å› ć w i a r yi ludzkoÅ›ciÄ…, a zatem modli siÄ™ za nas wszystkich,proszÄ…c Ojca o dar Ducha ZwiÄ™tego.Opowiadanie o PięćdziesiÄ…tnicy w ksiÄ™dze Dzie­jów Apostolskich (por.Dz 2, 1-11) ukazuje  nowynurt dziaÅ‚ania Boga, które rozpoczęło siÄ™ wraz zezmartwychwstaniem Chrystusa, dziaÅ‚ania, któreobejmuje czÅ‚owieka, historiÄ™ i kosmos.Od SynaBożego, który umarÅ‚ i zmartwychwstaÅ‚, i powró­ciÅ‚ do Ojca, spÅ‚ywa teraz na ludzkość z niesÅ‚y­chanÄ… mocÄ… Boże tchnienie, Duch ZwiÄ™ty.A cze­go dokonuje to nowe, peÅ‚ne mocy danie siebiesamego przez Boga? Tam gdzie istniejÄ… rozdar­cia i obcość, zaprowadza ono jedność i zrozu­mienie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl