[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Prawie tak samo tÅ‚umaczy ten tekst Tomasz z Akwinu (II, lect.5,n.290).WedÅ‚ug mnie sÅ‚owa, o których mowa, stanowiÄ… uwagÄ™wyjaÅ›niajÄ…cÄ… do tego, co bezpoÅ›rednio je poprzedziÅ‚o.SÄ… pewnegorodzaju dygresjÄ… dlatego ujÄ…Å‚em je w nawias.Tekst analogicznyznajduje siÄ™ w III, 434 b 19 --21.65W rozprawie De sensu (5, 445 a 16 - 17) Arystoteles cytujepoglÄ…dy niektórych pitagorejczyków, wedÅ‚ug których pewnezwierzÄ™ta żywiÄ… siÄ™ także zapachami.Zwalcza ten poglÄ…d zapomocÄ… dwóch dowodów: I) pokarm musi być zÅ‚ożony; 2) miejsce(organ), w którym odbywa siÄ™ w organizmie proces trawienia,różni siÄ™ od miejsca (organu), w którym zachodzi procespowonienia.Zapachy, jako takie, nie przyczyniajÄ… siÄ™ w niczymdo pożywienia.MogÄ… siÄ™ przyczyniać i to w dużym stopniu dozdrowia.64Smak (ÇŵÌÂ) jest tylko przyprawÄ… pokarmu.De sensu 4,442 a 8 - 10; Themistius 97, 27.Tak np.smak sÅ‚odki żywi (4, 442a l - 12) nie dlatego, że jest sÅ‚odki, lecz dlatego, że posiada pewnewÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci dotykowe.De an.III, 434 b 18 - 22.65Por.niżej.c.10; III, 434 b 8 - 22; De sensu c.4.66Co znaczÄ… sÅ‚owa Ä¿¹Â µÇ¿Åù½ ¬Æ®½ ( które posiadajÄ…dotyk")? Przecież wedÅ‚ug Arystotelesa wszystkie zwierzÄ™ta bezwyjÄ…tku posiadajÄ… dotyk (414 b 3), a nie tylko niektóre z nich.PodwpÅ‚ywem tych trudnoÅ›ci Susemihl (1888, 86) i D.Ross sÅ‚uszniezmieniajÄ… ¾Æɽ na ¾Î½Äɽ.67Arystoteles nie odmawia tutaj wyobrazni zwierzÄ™tom,odsuwa jedynie na pózniej dyskusje nad niÄ….III,427 h 14-429 a9;434 b 31-434 a 21.68Arystoteles czyni tu aluzje do gwiazd, które wedÅ‚ug niegoposiadajÄ… życie.De caelo II, 12.292 a 20 21; Met.A, 8, 1073 a 23- 34.69W tym miejscu Arystoteles odpowiada na pytanie, którepostawiÅ‚ sobie na poczÄ…tku tego dzieÅ‚a (402 b 5-8).Pojecie duszy,do którego doszliÅ›my, odpowiada duszy wegetatywnej, zmysÅ‚oweji racjonalnej w podobny sposób, jak pojecie figury geometrycznejodpowiada trójkÄ…towi, czworobokowi itd.Jak nie istnieje figurageometryczna poza trójkÄ…tem, czworobokiem itd.na sposóbjakiejÅ› idei w Å›wiecie metaempirycznym, tak również nie należyszukać duszy poza duszami tutaj wzmiankowanymi.Dusze wegetatywna, zmysÅ‚owa i racjonalna nie sÄ… gatunkamitego samego rodzaju duszy, a to dlatego, że nie sÄ… od siebienawzajem oddzielone; przeciwnie, istotowo implikujÄ… siÄ™: duszaracjonalna implikuje duszÄ™ zmysÅ‚owÄ… i wegetatywnÄ…, zmysÅ‚owazaÅ› wegetatywnÄ….Simplicius (107, 3), Sophonias (54, 20),Philoponos (256, 2).Poszczególne klasy dusz schodzÄ… siÄ™wprawdzie w jednym ogólnym pojÄ™ciu duszy, jakie okreÅ›liÅ‚Arystoteles w II, c.l, lecz odpowiadajÄ… jej wedÅ‚ug pewnejproporcji (º±Ä' ¬½±»¿³¯±½), nie zaÅ› na sposób tożsamoÅ›ci; wpodobny sposób ma siÄ™ dusza wegetatywna do ciaÅ‚a roÅ›liny, jakdusza zmysÅ‚owa do ciaÅ‚a zwierzÄ™cego i jak dusza rozumna dociaÅ‚a ludzkiego.70Ponieważ definicja wspólna duszy (II, c.I) nie możewyrazić wÅ‚aÅ›ciwej istoty duszy, o ile ona istnieje w naturze, niepowinniÅ›my poprzestać tylko na niej.Takie postÄ™powanie byÅ‚obyÅ›mieszne.Ale byÅ‚oby rzeczÄ… nie mniej Å›miesznÄ… nie szukać takichdefinicji, które by doskonale odpowiadaÅ‚y poszczególnym klasomduszy.Po tej przestrodze Arystoteles przechodzi w nastÄ™pnychrozdziaÅ‚ach do omawiania poszczególnych klas dusz:wegetatywnej, zmysÅ‚owej, rozumnej.Nazywa je nawet gatunkami(b 27).Termin ten nic ma tutaj jednak znaczenia Å›cisÅ‚ego.71Por.410 b 19 - 20; 413 b 2 - 4.72Przez sÅ‚owo Ƹ±ÁÄν Arystoteles zacieÅ›nia swojetwierdzenie do jestestw, które żyjÄ… na ziemi.CiaÅ‚a niebieskie niepotrzebujÄ… wÅ‚adzy wegetatywnej, nie podlegajÄ… bowiemurodzinom ani Å›mierci.Ich rozum dosiÄ™ga bezpoÅ›rednioprzedmiotów myÅ›lowych bez poÅ›rednictwa wÅ‚adz zmysÅ‚owych.73Niektóre zwierzÄ™ta majÄ… wyobrazniÄ™ mglistÄ… i niedoskonaÅ‚Ä…(II 1, 428 a 8, 21, 23; 433 a 11 n.; 434 a 4).Por.s.151, przyp.39
[ Pobierz całość w formacie PDF ]