[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie brak jednak autorów, którzy przez rozum biernyrozumiejÄ… zespół wÅ‚adz zmysÅ‚owych (a zwÅ‚aszcza wyobrazniÄ™),które stanowiÄ… punkt wyjÅ›cia dla myÅ›lenia, ono bowiem jestniemożliwe bez wyobrażeÅ„, a te znów sÄ… nie do pojÄ™cia bezpostrzeżeÅ„ zmysÅ‚owych.Tak rzeczy pojmujÄ… Trendelenburg (405).Brentano.Brocker (173 - 174), Soleri (134 - 135), a wdawniejszych czasach Tomasz z Akwinu, Sylwester Maurus (Di'anima III, c.IV, n.8).i inni.W myÅ›l tej teorii nazwy rozum" nienależy używać w znaczeniu Å›cisÅ‚ym, lecz analogicznym.WÅ‚adzÄ™zmysÅ‚owÄ… nazywamy rozumem na tej samej podstawie, na którejkrzepiÄ…cy pokarm nazywamy zdrowym.Zdrowie jest cechÄ… istotyżywej, a nie martwej, jakÄ… jest pokarm.Ponieważ jednak pokarm,o którym mowa.przyczynia siÄ™ do zdrowia, rozciÄ…gamy na niegonazwÄ™, która przysÅ‚uguje tylko jestestwu żywemu (analogiaattributionis czyli proportionis; nie należy jej mylić z analogiaproportionalitatis).Moim zdaniem obie te teorie sÄ… prawdopodobne.BardziejprzekonywajÄ…ca jest ostatnia.94Co wÅ‚aÅ›ciwie jest podmiotem zdania ¬½µÅ Ä¿ÍÄ¿Å ¿Í¸½½¿µ¯? Rozum czynny czy rozum bierny, czy może osobnikmyÅ›lÄ…cy (ó ½¿Î½)?Wszystkie te trzy poglÄ…dy majÄ… swoich obroÅ„ców.Moimzdaniem ostatni posiada najwiÄ™cej prawdopodobieÅ„stwa.Konsekwentnie podmiot tego zdania posiada najwiÄ™cejprawdopodobieÅ„stwa.Konsekwentnie podmiot lego zdania byÅ‚byten sam, co w zdaniu ¿Å µ½·µ¿½µÍ¿µµ½ (a 24), lecz wyrażony wformie nieosobowej.Tego rodzaju substytucja zdarza siÄ™ uArystotelesa czÄ™sto.95Prawda (logiczna) i faÅ‚sz nie istniejÄ… w rzeczach, o którychmyÅ›limy, lecz w rozumie (Met.E, 4, 1027 b 23 - 27), o ilemianowicie w sposób wÅ‚aÅ›ciwy lub niewÅ‚aÅ›ciwy Å‚Ä…czy on ze sobÄ…pojÄ™cia owych rzeczy.Met.“, 7, 1012 a 3 n.; De interpret.l, 16 a9 -15.96WedÅ‚ug poglÄ…du Empedoklesa organizm żywy zawdziÄ™czaswe powstanie przypadkowemu poÅ‚Ä…czeniu czÅ‚onków, któreniezależnie od siebie wynurzyÅ‚y siÄ™ z ziemi.W analogicznysposób wedÅ‚ug Arystotelesa prawda i faÅ‚sz sÄ… wynikiem syntezypojęć, które rozum poprzednio uzyskaÅ‚.Co tam uskuteczniamiÅ‚ość, to tutaj czyni rozum.Phys.II, 8, 198 b 29 n.; De caelo III,2, 300 b 30 n.; De part.anim.I, l, 640 a 19.97Arystoteles podobnie jak Euklides rozumie przez ´¹¬µµÄÁ¿ÂprzekÄ…tnÄ… równolegÅ‚oboku i Å›rednicÄ™ koÅ‚a.Por.Heath (258).WdzieÅ‚ach swoich czÄ™sto wzmiankuje niewspółmierność" (Ä¿¬Ã͵µµÄÁ¿½), aby za jej pomocÄ… uprzystÄ™pnić czytelnikowiuchwycenie filozoficznego wywodu.Met.A.2, 983 a 13 - 20,Anal.pr.I, 23,41 a 23 - 27; II, 17, 65 b 16 - 21.Ale we wszystkichtych miejscach mówi jedynie o takiej niewspółmiernoÅ›ci, którazachodzi miÄ™dzy przekÄ…tnÄ… kwadratu a jego bokiem.Por.Heath(2, 4, 22 - 23).Apostle (60 - 64).98Zdanie º±¹ ³±Á.ÃŽ¸·ºµ½ (b 2 - 3) wyraża jaÅ›niej to, coArystoteles powiedziaÅ‚ zwiÄ™zle wyżej (a 27).99Sens tego zdania może być podwójny, jak sÅ‚uszniezauważyÅ‚ już Vahlen: 1) czego dokonuje synteza, tego samegodokonać może podziaÅ‚; 2) sama synteza jest też pewnym rodzajempodziaÅ‚u, bowiem gdy ktoÅ› przypisuje podmiotowi przymiot, którymu nie odpowiada (np. zielony"), odmawia mu tym samymprzymiotu, który posiada (np. żółty"), czyli w terminologiiarystotelesowskiej oddziela" go od niego.Por.Rodier (471 -472).100WedÅ‚ug Arystotelesa tyle jest rodzajów niepodzielnoÅ›ci",ile jest rodzajów jednostkowoÅ›ci" (µ¿½¬Â).I tak np.niepodzielnyjest punkt, moment czasu, czÅ‚owiek (nie można go bowiempodzielić na dwóch ludzi) itd.101Arystoteles rozpoczyna rozprawÄ™ na temat pojmowaniarzeczy niepodzielnych od tych rzeczy, które sÄ… aktualnie niepodzielone (lecz podzielne potencjalnie).Taka jest np.linia.Phys.V, 3, 226 b 15 - 227 a 31; 231 b 18 n.; 233 a 10- 16.102Arystoteles odpowiada na trudność podobnÄ… do dowoduZenonaz Elei na niemożliwość wszelkiego ruchu.Ażeby pomyÅ›leć caÅ‚ość" linii, czyż nie trzeba wprzód pomyÅ›leć jej poÅ‚owy wpoÅ‚owie czasu potrzebnego na pomyÅ›lenie caÅ‚ej linii?103Przedmioty naszego codziennego doÅ›wiadczenia sÄ…zÅ‚ożone: czÅ‚owiek.drzewo, dom itd.JeÅ›li ktoÅ› pojmuje częściskÅ‚adowe oddzielnie" (w domu fundament, drzwi, okna, dachitp
[ Pobierz całość w formacie PDF ]