X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.roz-powszechnione jednak w odniesieniu do %7łydów (normalny poród miał %7łydówkom uniemożli-wiać fakt, iż  mają w poprzek 72).Odnotowano również przekonania o dwunastomiesięcznejciąży szlachcianek,73 a sześciomiesięcznej %7łydówek (stąd:  %7łydzi mnożą się jak pluskwy 74).67Bystroń Megalomania., s.70.68Nowa księga przysłów i wyrażeń przysłowiowych polskich, pod red.J.Krzyżanowskiego, Warszawa 1972, t.III,s.407, s.v.Szlachcic.69O.Kolberg Kujawy, Wrocław-Warszawa 1962 t.I, s.178.70Badania terenowe (dalej zaznaczane BT), wypowiedz zanotowana we wsi Rudka (woj.białostockie) w 1975 r.71Bystroń Megalomania., s.72-73.72Relacja ustna H.Krzeczkowskiego, z okoli Stanisławowa.73BT Ostrów Płn.(woj.białostockie) 1974.74Bartoszewski jr op.cit., s.83.18 Podrośnięci obcy odznaczają się czasem, jak Kaszubi,75 posturą olbrzymów, równie jednakczęsto, jak %7łydzi,76 są mali, niezgrabni i cherlawi. Rude to wredne , więc też przypisuje sięczęsto obcym czerwone zabarwienie włosów,77 które skądinąd nosić mają w długich i niechluj-nych strąkach, co utrwalone zastało nawet w nazewnictwie: %7łydzi  gudłaje, pejsaki; Huculi barany; Białorusini  chachoły.78 Oczy obcych są często  uroczne , czyli mordercze, śmiercio-nośne,79 zęby  szczególnie ostre,80 uszy spiczaste, odstające lub obwisłe, za to obdarzone nie-kiedy nadludzkim słuchem.81 Bardzo rozpowszechnionym motywem jest też czarne podniebie-nie, które Litwini przypisują Mazurom,82 Mazurzy  %7łmudzinom,83 Krakowiacy  góralom,84 aPodlasiacy  szlachcie (tu z odmianą, że również  w zadku czarno 85).Imputuje się też innymwole na gardłach, jak góralom sądeckim86 i choroby skórne, co zaowocowało przezwiskiem parch odnoszonym po równi do %7łydów i szlachty.Na Boga! a to co za małe monstra?  zakrzyknął nagle Zagłoba ukazując kupę małych człowieczków z oliwko-wą cerą i czarnymi, wiszącymi po obu stronach głowy włosami. To Lapończykowie, którzy do najdalej siedzących Hiperborejów się liczą. Dobrzyż do bitwy? Bo mi się widzi, że mógłbym po trzech w każdą garść wziąć i póty łbami stukać, póki bymsię nie zmachał! Z pewnością mógłbyś waszmość to uczynić! Do bitwy oni na nic.Szwedowie ich ze sobą do posług obozo-wych wodzą, a w części dla osobliwości.Za to czarownicy z nich exquisitissimi, każden najmniej jednego diabła, aniektórzy po pięciu do usług mają. Skądże im taka ze złymi duchami komitywa?  pytał, żegnając się znakiem krzyża, Kmicic. Bo w ustawicznej nocy brodzą, która po pół roku i więcej u nich trwa, wiadomo zaś waszmościom, że w nocynajłatwiej z diabłem o styczność. A duszę mają? Nie wiadomo, ale tak myślę, że animalibus są podobniejsi.Kmicic posunął konia, chwycił jednego Lapończyka za kark, podniósł go jak kota do góry i obejrzał ciekawie,następnie postawił go na nogi i rzekł: %7łeby mi król takiego jednego podarował, kazałbym go uwędzić i w Orszy w kościele powiesić, gdzie z innychosobliwości strusie jajo się znajduje. A w Aubniach była u fary szczęka wieloryba alboli też wielkoluda  dodał Wołodyjowski.87 Animalibus podobniejsi. Kultura ludowa XIX, a nawet XX w.szeroko podejmuje i tenwątek.Tak więc %7łydzi nie jedzą wieprzowiny, gdyż %7łydówki pochodzą od świń (w innych wer-sjach Chrystus zmienił %7łydówkę w maciorę),88 Kurpie rodzą się z ogonami,89 Hitler przybiera wrzezbie Władysława Chajca postać tygrysią90 (nie jest to bynajmniej metafora, lecz wynik błęd-nej etymologii: Antychryst  Attyhrys  Atygrys  tygrys), hadiuga, czyli gadzina  to popular-ne przezwisko Ukrainców,91 kulony  mieszczan,92 ciołki (od cielaka)  chłopów z okolicChrzanowa93 itd.75Nowa księga., t.II, s.41 s.v.Kaszub.76Bartoszewski jr op.cit., s.73.77K.Kubiak Magia koloru czerwonego, maszynopis w dysp.Katedry Etnografii UW, s.29.78Bystroń Megalomania., s.139-141.79M.Barthel de Weydenthal Uroczne oczy, Lwów 1921, s.9.80BT Górecko Kościelne (woj.zamojskie) 1975.81BT Gołębie (woj.zamojskie) 1976.82Bystroń Megalomania., s.67.83Ibidem.84S.Cercha Kleparz, przedmieście Krakowa przed 50 laty,  MAAE T.XIV: 1919, s.63.85L.Czarkowski Wzajemny stosunek stanów na Podlasiu,  MAAE T.I: 1896, s.6.86Bystroń Megalomania., s.141.87H.Sienkiewicz Potop, Warszawa 1977, t.III, s.108.88Cała op.cit., s.31.89BT Bohatyry (woj.białostockie) 1975.90Rzezba znajduje się w kolekcji prywatnej L.Zimmerera w Warszawie (właściciel: M.Opalska).91Bystroń Megalomania., s.155.19 Prócz cech stricte zwierzęcych wyposaża się też obcego w elementy świadczące o związkachz mieszkańcami piekieł.Atrybutem diabelskim jest kulawość,94 więc też:  Szwab, drab, k u t e rn o g a, co nie wierzy w Pana Boga [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Drogi uД‚В„Д№Д„Г„ЕЎД№Вџytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.