[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZwÅ‚aszcza rozdz.I, Wprowadze-nie: magia jako typ kultury, s.8-22.BystroÅ„ Jan StanisÅ‚aw, Kultura ludowa, Warszawa 1936, wyd.2 1946, s.464.Caillois Roger, %7Å‚ywioÅ‚ i Å‚ad, przeÅ‚.A.Tatarkiewicz, Warszawa 1973.Cz.CzÅ‚owieki sacrum , s.59-183.Czarnowski Stefan, Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, [w:] tegoż autora,Kultura, Warszawa 1956, s.88-107.CzerwiÅ„ski Marcin, Magia, mit i fikcja, Warszawa 1975.ZwÅ‚aszcza rozdz.1 Kulturypierwotne warstwa pierwotna, s.16-26; rozdz.2, Magia technika, s.27-52.Durkheim Emile, Elementarne formy życia religijnego.System totemiczny w Australii,przeÅ‚.A.ZadrożyÅ„ska, wstÄ™p i red.naukowa E.Tarnowska, Warszawa 1990.ZwÅ‚aszcza ksiÄ™ga druga, Wierzenia pierwotne, s.91-286.Eliade Mircea, Traktat o historii religii, przeÅ‚.J.Wierusz-Kowalski, Aódz 1993.ZwÅ‚aszcza rozdz.I, Wprowadzenie: struktura i morfologia sacrum , s.7-42.Frazer James George, ZÅ‚ota gaÅ‚Ä…z, przeÅ‚.H.Krzeczkowski, przedmowa J.LutyÅ„ski,Warszawa 1962.Rozdz.3, Magia sympatyczna, s.37-69; rozdz.4, Magia i re-ligia, s.70-83; rozdz.5, Magiczna wÅ‚adza nad pogodÄ…, s.84-102.Guriewicz Aron, Problemy Å›redniowiecznej kultury ludowej, przeÅ‚.Z.Dobrzyniecki,Warszawa 1987.Rozdz.pt.Kultura ludowa w zwierciadle ksiÄ…g pokutnych , s.127-169.Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, przeÅ‚.K.Pomian, Warszawa 1970.Rozdz.VI, PojÄ™cie archaizmu w etnologii, s.167-187.Lévi-Strauss Claude, MyÅ›l nieoswojona, przeÅ‚.A.ZajÄ…czkowski, Warszawa 1969.ZwÅ‚aszcza rozdz.I, Wiedza konkretu, s.5-55.Malinowski BronisÅ‚aw, Argonauci Zachodniego Pacyfiku.Relacje o poczynaniachi przygodach krajowców z Nowej Gwinei, oprac.i posÅ‚owie A.Waligórski,przeÅ‚.B.Olszewska-Dyoniziak i S.Szyszkiewicz, Warszawa 1981.ZwÅ‚aszczarozdz.XVII, Magia a Kula, s.501-544; rozdz.XVIII, PotÄ™ga słów w magii.Niektóre dane jÄ™zykowe, s.545-586.330Malinowski BronisÅ‚aw, Zwyczaj i zbrodnia w spoÅ‚ecznoÅ›ci dzikich, przeÅ‚.J.Obrebski,[w:] tegoż autora, DzieÅ‚a, t.2, Warszawa 1980, s.9-96.Mauss Marcel, Hubert Henri, Zarys ogólnej teorii magii, przeÅ‚.M.Król, [w:] MarcelMauss, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s.1-208.Mieletinski Eleazar, Poetyka mitu, przeÅ‚.J.Dancygier, wstÄ™p M.R.Mayenowa, War-szawa 1981.Cz.II, Klasyczne formy mitu i jego odbicie w folklorze narracyj-nym, s.199-341.Mrozek-Dumanowska Anna, CzÅ‚owiek w labiryncie magii, Warszawa 1990, s.200.Robotycki CzesÅ‚aw, Tradycja i obyczaj w Å›rodowisku wiejskim.Studium etnologicznewsi Jurgów na Spiszu, WrocÅ‚aw 1980, s.124.Shils Edward, Tradycja, przeÅ‚.J.Szacki, [w:] Tradycja i nowoczesność, wybór J.Kur-czewska i J.Szacki, wstÄ™p.J.Szacki, Warszawa 1984, s.30-90.Siekierski StanisÅ‚aw, Etos chÅ‚opski w Å›wietle pamiÄ™tników, Kraków 1992.Rozdz.VIII, Folklor, s.171-189, rozdz.IX, Wiano, s.190-206.Stomma Ludwik, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Warszawa 1986, s.268.Sulima Roch, SÅ‚owo a wartoÅ›ci kultury, [w:] SÅ‚owo i etos, Kraków 1992, s.23-51.Sulima Roch, yródÅ‚o i pion.Figury myÅ›lenia o ludowoÅ›ci, [w:] tegoż autora, Literatu-ra a dialog kultur, Warszawa 1982, s.75-116.Tomiccy Joanna i Ryszard, Drzewo życia.Ludowa wizja Å›wiata i czÅ‚owieka, Warsza-wa 1975, s.224.Winch Peter, Rozumienie spoÅ‚eczeÅ„stwa pierwotnego, przeÅ‚.B.Szawiel, [w:] Racjo-nalność i styl myÅ›lenia, red.E.Mokrzycki, Warszawa 1992, s.242-295.331XKULTURA SZLACHECKAMarc BlochSpoÅ‚eczeÅ„stwo feudalnePodstawowe cechy feudalizmu europejskiegoNajproÅ›ciej na pewno byÅ‚oby zacząć od stwierdzenia, czym spoÅ‚eczeÅ„stwo feudal-ne nie byÅ‚o.Chociaż zobowiÄ…zania zrodzone z pokrewieÅ„stw pojmowano tam bardzorygorystycznie, nie opieraÅ‚o siÄ™ ono w caÅ‚oÅ›ci na wiÄ™zi rodzinnej.MówiÄ…c Å›ciÅ›lej, wiÄ™-zy specyficznie feudalne tylko dlatego zyskaÅ‚y racjÄ™ bytu, że wiÄ™zy krwi okazywaÅ‚y siÄ™niewystarczajÄ…ce.Z drugiej strony, pomimo trwaÅ‚oÅ›ci pojÄ™cia wÅ‚adzy publicznej stojÄ…-cej ponad mnóstwem drobnych wÅ‚adz, feudalizm zbiegÅ‚ siÄ™ w czasie z wielkim osÅ‚a-bieniem paÅ„stwa, zwÅ‚aszcza w zakresie jego funkcji opiekuÅ„czej.Ale spoÅ‚eczeÅ„stwofeudalne nie tylko różniÅ‚o siÄ™ i od spoÅ‚eczeÅ„stwa opartego na pokrewieÅ„stwie, i od spo-Å‚eczeÅ„stwa zdominowanego przez siÅ‚Ä™ paÅ„stwa.PojawiÅ‚o siÄ™ ono po tamtych typachspoÅ‚eczeÅ„stw i nosiÅ‚o ich piÄ™tna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]